First five interviews of the #OpenCurating research project
#OpenCurating
investigates how contemporary art projects can function beyond the
traditional format of 'exhibition-and-catalogue' in ways which might be
more fully knitted into the web of information which exists in the world
today. #OpenCurating
is concerned with new forms of interaction between publics – whether
online followers or physical visitors – with artworks and their
production, display and discursive context.
The project is structured around three elements: a Twitter discussion moderated around the hashtag #OpenCurating. Secondly, a series of ten new interviews with curators, artists, writers and online experts to be published as a free digital edition via Issuu. Finally, a discussion event to take place in Barcelona in early 2013 (date TBA).
Below you can access the first five interviews (English and/or Spanish) of the series.
(+ info...) |
[IN ENGLISH]
In 'Beyond Interface' Robin Dowden (Director of New Media Initiatives), Nate Solas (Senior New Media Developer) and Paul Schmelzer (Web Editor) of the Walker Art Center in Minneapolis, discuss the museum's new website, relaunched in December 2011 following a two-year conceptual reboot and complete redesign. Styled as an online newspaper, the new site heralds a paradigmatic shift for innovative museum websites in creating an online platform with an emphasis on publishing while placing itself at the centre of generating conversations around content from both inside and outside the Walker’s activities. |
[EN ESPAÑOL / IN ENGLISH]
'Alguien dijo 'Adhocracy'?" entrevista a Ethel Baraona Pohl, arquitecta, co-fundadora de la editorial dpr-barcelona y blogera afincada en Barcelona, y actual miembro del equipo curatorial de 'Adhocracy', exposición de la primera Istanbul Design Biennial
(13 octubre–12 diciembre 2012). Baraona Pohl desarrolla su trabajo
profesional vinculada a varias publicaciones de arquitectura y diseño.
Colabora en blogs y revistas, entre los que se incluye Domus, Quaderns y MAS Context,
entre otros. Ha sido invitada a presentar su trabajo en eventos como
Postópolis! DF y el festival internacional de arquitectura Eme3.
Co-fundadora de la editorial independiente dpr-barcelona junto con César Reyes Nájera,
sus proyectos, digitales e impresos, subvierten los límites de las
publicaciones convencionales, acercándose a aquellos que son
probablemente los títulos de la arquitectura y el diseño en el futuro. |
[EN ESPAÑOL]
"Itinerarios transversales"
entrevista a Sònia López (responsable de la web y las publicaciones
digitales) y Anna Ramos (coordinadora del proyecto radiofónico online Ràdio Web MACBA del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).
La nueva página web del museo(http://www.macba.cat/), se lanzó a
principios del 2012 tras un periodo de rediseño y reconceptualización, e
incluye novedades como los Recorridos (permite al visitante crear itinerarios transversales seleccionando entre las cinco mil obras que componen la Colección MACBA, además de vídeos, fichas de artista, podcasts, publicaciones, etc.) y la unificación de bases de datos de la colección y el Archivo del Centro de Estudios y Documentación, entre otras muchas. Ràdio Web MACBA,
el proyecto radiofónico del museo iniciado en el 2006, cuenta con su
propia web e incluye una selección de más de 250 podcasts sobre arte,
filosofía, música experimental y material documental con la voluntad de
fomentar una aproximación crítica a la producción sonora y el
pensamiento contemporáneo. |
[EN ESPAÑOL]
'Democratizando la sociedad informacional' analiza la práctica del artista visual, activista en la red y teórico del arte Daniel G. Andújar,
cuyo trabajo cuestiona, mediante la ironía y la utilización de
estrategias de presentación de las nuevas tecnologías de la
comunicación, las promesas democráticas e igualitarias de estos medios y
critica la voluntad de control que esconden detrás de su aparente
transparencia. En 1996 Andújar funda la empresa virtual Technologies To The People (TTTP)
“dedicada a acercar los avances de la tecnología a los más
desfavorecidos, una especie de imprecisa corporación que reproducía el
lenguaje disuasorio, los tics de identidad y los arquetipos visuales
asociados a las compañías comerciales del ámbito digital”. |
[IN ENGLISH]
'books_expanded_field' interviews the Badlands Unlimited team composed by artists Paul Chan, Ian Cheng and Micaela Durand.
Founded in 2010 by artist Paul Chan – best known for his cycle 'The 7
Lights' (2005–8) and 'Waiting for Godot' in New Orleans, realised in
collaboration with Creative Time and The Classical Theatre of Harlem –
Badlands Unlimited is a New York-based publishing house whose motto is
“books in an expanded field”. Its publications and editions in paper or
digital forms (e-books for iPad or Kindle) acknowledge that “historical
distinctions between books, files, and artworks are dissolving rapidly”.
Badlands aspires to reimagine the activity of reading as it encompasses
the artist book, choreography and poetry, 3D, experimental typography,
historical translations as well as the format of the group show. |
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