Longitudes

Premi Art Nou 2016: Gerard Ortín – Acta del jurado


Durante el mes de julio la asociación de galerías Art Barcelona organiza la quinta edición de Art Nou "con la intención de activar la escena de arte emergente local con exposiciones, talleres, charlas, visitas a estudios en espacios de arte de toda la ciudad."

Más de 30 artistas optaron al Premio Art Nou/Primera Visió, que en su edición 2016 ha sido otorgado a Gerard Ortín por su exposición "Vijfhoek" en la galería Estrany-de la Mota. El premio está dotado con 2.000 euros que otorga La Capella para la realización de una publicación. Artistas como Marla Jacarilla, Adrián Melis, Luz Broto y Rasmus Nilausen, han sido los galardonados en las pasadas ediciones.

(Arriba) Mireia Sallarès leyendo el acta del jurado y (abajo) el artista Gerard Ortín recibiendo el premio y agradeciendo la obtención del Premi Art Nou/Primera Visió 2016. Fotos: Andrea Paesante. Cortesía: Art Barcelona. 

A continuación el acta (en catalán) que leyó Mireia Sallarès en representación del jurado formado por los tutores de BCN Producció'16 (David Armengol, Mireia Sallarès y Latitudes), al anunciar el premio en la fiesta que se organizó el 21 de julio:
 
"Bona tarda i gràcies per ser aquí, ha arribat el moment més esperat de la vetllada.

Primer de tot dir que els membres del jurat d’aquest premi que som en
David Armengol, l’equip de Latitudes (Max Andrews i Mariana Cánepa Luna) i Mireia Sallarès, hem guiat les nostres deliberacions tenint ben present l’objectiu principal d’Art Nou: que és el de descobrir i difondre nous talents artístics per tal de donar un impuls a la creació emergent i a les noves generacions artístiques a la nostra ciutat.

En aquest sentit voldríem dir que la nostra decisió no ha sigut fàcil perquè hi han participat propostes de molt bon nivell; i en especial també degut a la disparitat dels projectes participants (es tracta d’espais de naturalesa molt diversa amb recursos molt diferents, d’exposicions individuals i col·lectives, amb o sense comissariat, on conviuen projectes de diferent tipus: des de galeries a espais independents fins a estructures institucionals). Dit això i tenint en compte que és un premi que es dóna a l’artista (i no tant a l’espai que l’exposa o a l’exposició de la que forma part en cas d’exposició col·lectiva), hem decidit atorgar el premi a
Gerard Ortín per l’exposició "Vijfhoek" (Pentàgon) realitzada a la galeria Estrany-de la Mota.

Els motius han sigut la gran qualitat del projecte que considerem fruit d’una investigació seriosa i poètica; on creiem que l’artista ha fet una molt bona traducció al format expositiu d’una experiència que de fet té caràcter performàtic. Es tracta d’una acció que va tenir lloc a Àmsterdam i que comptava amb la participació del públic en una passejada en grup en un indret molt especial. L‘artista s’hi refereix com a ‘walk performances’ que propicien una experiència introspectiva individual a través d’un ritual col·lectiu i que són una forma genuïna d’explorar el paisatge. Ens sembla una obra excel·lent i mostra d’una bona evolució de la seva jove trajectòria, essent aquesta la primera exposició individual de l’artista. Estem convençuts, a més a més, que en Gerard farà també molt bon treball en l’exercici de traduir en forma de publicació la seva obra —gràcies a l’ajut que en específic atorga aquest premi. Així que, Felicitats Gerard, seguirem els teus nous projectes amb interès!

I abans d’acabar, volem també fer dues mencions especials. Primer a l’exposició “Curvar a Miguel es arruinar las baldosas” de Jorge Satorre presentada a la Fundació BlueProject. Jorge és un artista d’origen mexicà molt vinculat a Barcelona que participa amb un projecte excel·lent que té el parc de Collserola com a centre i que ha sigut fruit d’una residencia a la ciutat i ha comptat també amb l’ajut d’espais imprescindibles del nostre context com són Hangar o la nau Estruch de Sabadell. I també, a l’exposició “Els músculs de Zaratrustra” una col·laboració de Marcel Rubio i Victor Balcells que ens ha sorprès molt positivament per la seva força narrativa i per la bona simbiosis de la col·laboració entre un artista visual i un escriptor. I perquè és també una mostra molt maca del bon impuls d’una de les iniciatives independents d’aquesta ciutat com és Passatge Studio al barri del Poblenou on l’artista Bernat Daviu cedeix temporalment el seu estudi com a espai expositiu.

Felicitats doncs al guanyador i gràcies a tots els participants. Confiem que la propera convocatòria anirà perfilant les seves bases; i en aquest sentit farem arribar els nostres suggeriments als organitzadors per tal de que els creadors i creadores sentin aquest premi com un veritable impuls al seu treball. Aquest treball que tan necessita la nostra ciutat." 


– Barcelona, 21 de juliol 2016.


Second research trip to Bordeaux in preparation for an exhibition at CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux

We just returned from a week in Bordeaux, where we continued with meetings and archival research in preparation for the forthcoming Latitudes-curated group show at CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux opening at the end of June 2017 coinciding with the 7th edition of the Agora Biennial of Architecture, Planning and Design centred on landscape. 

The exhibition will present existing artworks (including several from CAPC’s collection) alongside commissioned pieces, as well as documents and objects from Bordeaux’s municipal archives, seeking to problematise the time-span of museums and consider their collections as tangible material history.


Upon arrival, led by Bruno Cahuzac (Maître de conférence), we visited the incredible carothèque-lithothèque at the Université de Bordeaux in Talence which houses over 30,000 core samples from the subsoil of the Aquitaine basin. 
 


We also went back to the Archives Bordeaux Métropole to continue looking for documents related to the trade with the former French colonies of the Antilles (known as "sugar islands"). We also visited the Archives Départamentales / Gironde where we found further evidence of CAPC musée's past as the former warehouse for colonial commodities known as Entrépot Lainé. 

Delving deeper into colonial landscapes and commodities exchange we were glad to revisit the permanent presentation of the Marcel Chatillon Collection at the Musée d'Aquitaine, which includes an incredible selection of over 600 documents and iconographic representations of slave working conditions, as well as portraits, flora and landscapes from the 17th to the 20th Century. 

Some of the Bordeaux's frantic maritime trade is visible in Pierre Lacour's majestic "Vue d'une partie du port et des quais de Bordeaux dits des Chartrons et de Bacalan" (1804–1806) one of the most iconic pieces in the Musée des Beaux-Arts (below). 



Pierre Lacour, "Vue d'une partie du port et des quais de Bordeaux dits des Chartrons et de Bacalan" (1804–1806), Musée des Beaux-Arts.

On the left one can identify the two iconic conical towers of Hôtel Fenwick, built between 1796-99 by Jean-Baptiste Dufart, and the location of the first Embassy of the United States. Out of the picture, also on the left, a few years later in 1822, architect and engineer Claude Deschamps would build the Entrêpot Lainé, headquarters of the CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux since 1974.

Photo of the Entrêpot Lainé published in the book "Bordeaux: Il y a 100 ans en cartes postales anciennes" by Fabienne Texier and Jean-Claude Bertreau.   


Related content:
  • Cover Story, May 2016: Material histories – spilling the beans at the CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux (10 May 2016).

Cover Story: July 2016 – Through the grapevine – Rasmus Nilausen’s Soups & Symptoms


New Monthly Cover Story "Through the grapevine – Rasmus Nilausen’s Soups & Symptoms" is now on www.lttds.org (after July 2016 it will be archived here)

"Rasmus Nilausen’s ‘The Cluster III’ (2014) sits tight in a cupboard in what was once the house of a priest. This painting formed just one part of the exhibition that, together with Pere Llobera, Nilausen made for the Latitudes-devised Composiciones last October (the programme of artists’ interventions returns later this year). "Vera Icon" took over the rooms of the abandoned house in the gardens of La Central bookstore, itself a former city-centre church, and tweeting Mayoress Ada Colau was one of the many curious visitors over the weekend." 

—> Continue reading...

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage to highlight past, present or forthcoming projects, research, exhibitions or field trips related to our activities. 
"Highly recommended the #BarcelonaGalleryWeekend @ArtBarcelona_AS". Twitter by Ada Colau, Barcelona Mayor during her visit to Rasmus Nilausen (photographed on the left and upper right corner) and Pere Llobera exhibition at the house of a former priest, La Central Bookstore. 

Slideshow starts here.


→ Related content:
  • Archive of Cover Stories.
  • Last days! Cover Story and exhibition of José Antonio Hernández-Díez: techno-pop, death and resurrection (20 June 2016)
  • Cover Story, May 2016: Material histories – spilling the beans at the CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux (10 May 2016)
  • Cover Story, March 2016: José Antonio Hernández-Díez: The sacred heart of the matter (3 March 2016
  • Cover Story, February 2016: Sarah Ortmeyer, Towering allusions (9 Febrero 2016)

Founded in 2005 by Max Andrews and Mariana Cánepa Luna, Latitudes is a curatorial office based in Barcelona, Spain, that works internationally across contemporary art practices.

More about us. Browse projects. Read Longitudes. Receive newsletters.

Contact us. 
All content
Latitudes
2005—2019