Longitudes

Documentación de la exposición "El Misterio de Caviria" de Antoni Hervàs en La Capella

Todas las fotos: Pep Herrero y La Capella/BCN Producció’16.

La exposición "El Misterio de Caviria" de Antoni Hervàs dibuja los escenarios para un espectáculo visual estilo copla-terror donde, siguiendo los rastros de la Barcelona canalla de los años 60–80, colisionan dos mitologías: la del cabaret barcelonés y la Grecia clásica. Una invocación a los Dioses del subsuelo siguiendo la tradición del rito cabirio en el que el fuego, la sangre y la ridiculización de lo masculino son los ingredientes esenciales que permiten conocer una historia local que es a la vez universal. Sigue leyendo...

A finales de enero se presentará una publicación conjuntamente editada por The Flames, el Ajuntament de Barcelona y La Capella que incluirá una entrevista entre el artista y Latitudes, tutores del proyecto, así como documentación fotográfica de la exposición y de las actividades programadas.

La exposición "El misterio de caviria" se puede visitar en La Capella (c/ Hospital 56, 08001 Barcelona) hasta el 13 de noviembre 2016. El proyecto se enmarca dentro de la temporada BCN Producció'16.

Fotos: Pep Herrero/La Capella-BCNProducció'16.

Antoni Hervàs (Barcelona, 1981) estudió Bellas Artes en la Universitat de Barcelona (2006) y realizó un ciclo en grabado y estampación en Escola Llotja. Entre sus recientes exposiciones individuales destacan “Hércules en la luna”, Espai Cultural Caja Madrid, Barcelona (2012); “Kakanoures i kitschades”, galería SIS, Sabadell (2015) y “Agón”, Galería ETHall, Barcelona (2016). Hervàs ha participado en numerosas colectivas entre las cuales se incluyen “Capítulo II. Huidas. La ficción como rigor” dentro del ciclo “El texto: Principios y Salidas”, Fabra i Coats Centre d'Art Contemporani de Barcelona (2014); “PUNK. Sus rastros en el arte contemporáneo”, Museu d'Art Contemporani de Barcelona (2016) y “Deshaciendo el texto”, La Casa Encendida (2016). Como parte de su práctica artística Hervàs ha dirigido “Fénix” (2013–16), el programa educativo del centro Sant Andreu Contemporani involucrando a diversos artistas de la ciudad en sus varias fases. Además ha realizado numerosos proyectos editoriales autogestionados como “Grapandmopotheper” (2009), “Tributo a Ray Harryhausen”, DeGénero Ediciones (2014) o “La trama” para Mataró Art Contemporani (2015). Asimismo ha comisariado exposiciones periódicas como “Doméstica” junto a Ariadna Parreu (desde 2009) y eventos performáticos como “Mercuri Splash” junto a David Bestué para la Fundació Miró (2015). En el 2010 recibió el Premio INJUVE a la Creación en la categoría de ilustración.

→ Contenidos relacionados:

'Compositions' a programme of five artists' interventions for the second Barcelona Gallery Weekend, 29 September–2 October 2016


Compositions presents five artistic interventions in unique sites across the neighbourhoods of the city of Barcelona. Each of the commissioned artists is represented by a gallery participating in the second edition of the Barcelona Gallery Weekend.

Curated by Latitudes for the second time (see 2015 edition), the project further explores Barcelona as a rich fabric of the historic and the contemporary, the unfamiliar and the conspicuous. Resisting an overall theme, and instead developing from the artists’ responses to the specificity of each context—people as well as places—the five art projects form a temporary thread that links evocative locations and public space, running parallel to the Weekend’s exhibitions in galleries and museums. 

In its second edition, Composiciones will present interventions by Lúa Coderch (Club Billar Barcelona); Regina Giménez (Antigua Fábrica de Can Trinxet, L’Hospitalet de Llobregat); Lola Lasurt (Biblioteca Pública Arús); Robert Llimós (connecting all the participating galleries) and Wilfredo Prieto (Unitat Muntada de la Guàrdia Urbana de Barcelona). Their projects will offer moments of intermission, intimacy and bewilderment throughout the weekend, highlighting some lesser-known aspects of the city’s cultural heritage and municipal life.

Interior of the Club Billar Barcelona. Photo: Courtesy Club Billar Barcelona.
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Intervention by Lúa Coderch Club Billar Barcelona
Gran Via de les Corts Catalanes, 595-599
08007 Barcelona

Public transport:
Metro: Passeig de Gràcia (L2, L3, L4)
Bus: 7, 50, 54, 67, 68, H12

Opening hours:
Thursday 29 September: 5–9pm
Friday 30 September, Saturday 1 and Sunday 2 October: 11am–7pm 

Lúa Coderch’s project for the Compositions programme brings a mysterious and improbable apparition to life in the home of the Club de Billar Barcelona. Beneath the Teatre Coliseum in Gran Vía there is a rainbow. Coderch guides sunlight and a spectrum of colours down into the underground gaming space with a series of precisely positioned mirrors and prisms, as if evoking the mechanics, geometry and artistry involved in billiards. Accompanying the rainbow is a turntable and a transparent vinyl record that can be used to play an audio recording of a female voice. This voice narrates and interprets what can be seen in front of us, and the process that led to its appearance. The title of her intervention, The Rainbow Statement” (2016), refers to one of the verbal tricks used by fortune-tellers and clairvoyants in ‘cold reading’ an individual’s life or personality. Suggestively nebulous assertions maximize the chance of apparently specific and meaningful paranormal insights hitting the mark. The Rainbow Statement” is either an experiment of the imagination or a phenomenon of optical science with which Coderch seems to have invented a form of psychic meteorology, or spectral physics.

Sunday 2 October, 12am: 
Free guided visit by the Lúa Coderch and Latitudes at the Club Billar Barcelona, Gran Via de les Corts Catalanes, 595-599.

Interior of the Biblioteca Pública Arús.
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Intervention by Lola Lasurt  –  Biblioteca Pública Arús
Passeig de Sant Joan, 26
08010 Barcelona

Opening hours:
Thursday 29 September: 5–9pm;
Friday 30 September: 11am–7pm;
Saturday 1 October: 11am–2pm;
Sunday 2
October: CLOSED;
Monday 3
October: 11am–6pm;
Tuesday 4
October: 11am–6pm.
 
Public transport:
Metro: Arc de Triomf (L1)
Rodalies: R1, R3, R4 Arc de Triomf
Bus: 19, 51, 55, B20, B25, N4, N11


For her intervention for the Compositions programme, Lola Lasurt has collaborated with the Biblioteca Pública Arús, a study centre founded in 1895 with an outstanding collections related to the labour movement, anarchism, Freemasonry and Sherlock Holmes. The project centres on a series of grisaille paintings that form a pictorial frieze that hangs from the balcony above a presentation of books in the Arús’s display cases. Under the title Donació” (Donation), 2016, Lasurt departs from 135 publications that once formed the personal library of Assumpta Corbera Santanach that were gifted in 2010 to the Arús after her death. Corbera Santanach identified as a feminist and a Freemason; she was not a public figure. Yet the impulse of Lasurt’s project is not primarily biographic or historiographic, but bibliographic and pictorial. Accordingly, Donació” attempts to narrate changes in social and cultural attitudes through the selection and redrafting of images that appear on the pages of the bibliographic bequest. Treating the publications as an intimate accumulation of ‘alternative’ knowledge and a representation of a self-education, Lasurt is interested in the portrayal of a private political imagination in the midst of what is now a public collection. – Latitudes

Thursday 29 September, 6pm: 
Free guided visit by Lola Lasurt and Latitudes at the Biblioteca Pública Arús, Passeig de Sant Joan, 26.

 Interior of Can Trinxet factory in L'Hospitalet de Llobregat.
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Intervention by Regina Giménez will take place at the Antigua fábrica textil Can Trinxet
c/ Santa Eulàlia 182–212
08902 L’Hospitalet de Llobregat (Barcelona)

Opening hours:
Thursday 29 September: 5–8pm

Friday 30 September, Saturday 1 and Sunday 2 October: 11am–7pm

Public transport:
Metro: Santa Eulàlia o Torrassa (L1)
Bus: L16, L52, L82, L85, LH1, N13

The manufacturing and printing of textiles formed the basis of the industrial revolution in Catalunya. Beyond the actual fabric, it is the machinery of its production and the people who operated it—especially women—that underpins Regina Giménez’s presentation of her graphic works as part of the Compositions programme. Taking place in one of the buildings that comprises Can Trinxet, a former textile factory complex that once employed the largest workforce in L’Hospitalet de Llobregat, Giménez’s intervention comprises painted compositions that are derived from schematic representations of machines and their components. Her abstractions have been applied on transparent panels that lean against a scarred factory wall, becoming devices that reanimate the marks and memories embedded in the building. An accompanying poster evokes the clamour that once would have filled the workshop in typographic form. Giménez has titled her project "La Constancia" (2016) in tribute to the labor union that called a general strike in 1913 to protest the conditions of the female and child workers who undertook the textile industry’s most monotonous and arduous tasks. – Latitudes

Friday 30 September, 12am:
Free guided visit by Regina Giménez and Latitudes at Can Trinxet, c/ Santa Eulàlia 182–212, L’Hospitalet de Llobregat.

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Robert Llimós' intervention will connect all the participating galleries of the Barcelona Gallery Weekend. 

Hours:
Thursday 29 September: 5–9pm
Friday 30 September, Saturday 1 and Sunday 2 October: 11am–7pm

Robert Llimós presents a new version of an action that was originally created in the summer of 1972. One of the very few performative works of an artist primarily known for his paintings and sculptures, "Los Corredores" (The Runners) was first realized as part of the legendary avant-garde art festival known as Los Encuentros de Pamplona (The Pamplona Encounters). On that occasion, three people dressed in identical running gear speed-walked throughout the city, connecting the various venues of the festival. As his project for the Composiciones programme, Llimós’s Los Corredores is now restaged on the streets of Barcelona. Three athletes criss-cross the city, seemingly rushing to see every venue of the Gallery Weekend. As in Pamplona, the white sports kits have been adorned by Llimós with black diagonal brushstrokes that symbolize the idea of painting. At times the speed-walking trio carry flowers, or have their ankles joined with elastic ribbon—a painting-as-workout that has left the studio for the street with decoration, discipline, and a dynamic sense of urgency. – Latitudes 

Friday 30 September, 5pm:  
Free guided visit by Robert Llimós and Latitudes. Meeting point: BlueProject Foundation, c/Princesa 57.
Façade of the Unitat Muntada de la Guàrdia Urbana de Barcelona in Parc de la Ciutadella.
Location of the Unitat Muntada in the southeastern part of the Parc de la Ciutadella. Zoom in a map here.

The intervention by Wilfredo Prieto will take place at the Unitat Muntada de la Guàrdia Urbana de Barcelona (Barcelona City Police Stables)
c/ Wellington s/n 
08018 Barcelona

Public transport:
Metro: Vil·la Olímpica (L4)  
Tram: Ciutadella–Vil·la Olímpica (just opposite)
Bus: 36, 59, 92, N0, V21, V27

Opening hours:
Thursday 29 September: CLOSED
Friday 30
September, Saturday 1 and Sunday 2 October: 11–12am*
[*] Doors open daily at 10:30am. Kindly note that a photo ID (DNI or passport) is required to enter.]
  
Conceived by Wilfredo Prieto as his project for the Composiciones programme, "Pantalones rotos" (Torn Jeans), 2012, is realised by the horses of the Guàrdia Urbana de Barcelona. The action-sculpture takes place at the Mounted Unit’s stables, a historic venue next to the city zoo that is not normally open to the public and whose exercise paddock is overlooked by the twin towers of the Torre Mapfre and Hotel Arts. In his work Prieto makes reference to an image which appears on the tag of every pair of classic Levi’s denim jeans—two horses trying in vain to break a pair of the reinforced trousers. Since their invention in 1873, Levi Strauss & Co.’s famous copper-riveted denim has become synonymous with the working people of the western United States—cowboys, lumberjacks, and railroad workers. Yet in "Pantalones rotos", this symbol of the American frontier myth has been already torn apart with bathos as two harnessed horses each drag one half of a torn pair of jeans. – Latitudes  

Saturday 1 October, 12am:
Free guided visit by Latitudes at the Unitat Muntada de la Guàrdia Urbana. Meeting point: c/ Wellington s/n. (Opposite the tram stop Ciutadella–Vil·la Olímpica) 

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The Barcelona Gallery Weekend is an initiative of the de Art Barcelona and is supported by the Ajuntament de Barcelona (ICUB), the Generalitat de Catalunya (ICEC), the Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat and Acción Cultural Española (AC/E), as well as by private sponsors and individual patrons. http://www.barcelonagalleryweekend.com/


Related content:

  • Composiciones 2015 commissions;
  • Storify – 2015 social media archive;
  • Instagram of the Barcelona Gallery Weekend;
  • PRESS RELEASE: Latitudes curates "Composiciones", a series of five artists' commissions for the first Barcelona Gallery Weekend, 1–4 October 2015; 
  • NOTA DE PRENSA: Comisariado de "Composiciones", cinco intervenciones artísticas para el primer Barcelona Gallery Weekend, 1–4 Octubre 2015;

Exposición “El misterio de Caviria” de Antoni Hervàs en La Capella, 16 septiembre–13 noviembre 2016

Fragmento de la película Jason y los Argonautas dirigida por Don Chaffey con los efectos especiales stop-motion de Ray Harryhausen.

El proyecto artístico de Antoni Hervàs gira entorno a la leyenda de la expedición de Jasón y los Argonautas en busca del vellocino de oro. No obstante, Hervàs no se interesa únicamente por la narración literaria de la mitología helénica, sino también por la imaginería popular derivada de la homónima película dirigida por Don Chaffey en 1963 que incluyó famosas secuencias de novedosos efectos especiales que permitieron mezclar realidad y animación.

Hervàs lleva toda esa imaginería a su terreno artístico: un dibujo “expandido” que se nutre de las propias vivencias del artista así como de otras disciplinas —la música y la cultura popular, la performance y el deporte, la tradición oral, proyectos editoriales autogestionados— unas dinámicas de trabajo que por extensión, suelen abarcar a una amplia red de colaboradores y de afectos.

La exposición “El misterio de Caviria” se divide en ocho capítulos que toman como punto de origen el pasaje en el que la expedición liderada por Jasón se detiene unos meses en Lemnos, la isla del fuego, al norte del Mar Egeo. Aquí habitan una suerte de amazonas organizadas bajo la ginecocracia de la reina Hipsípila y que ocultan un sangriento suceso. Tomando este fragmento, Hervàs explora la posibilidad transformista y transgénero del dibujo, un medio que le permite cohesionar dos mitologías: los ritos cabirios la Grecia clásica y los personajes de la menguante escena del cabaret barcelonés. 


La exposición culmina una larga investigación a través de la cual Hervàs ha ido solapando intuitivamente leyendas y personajes de ambos mundos, de modo que fantasía, lo camp y la realidad conviven en un mismo tiempo y espacio generando, en palabras del artista, “un complejo espectáculo visual al estilo copla-terror donde se invocan a los dioses del subsuelo y en el que el fuego, la sangre y la ridiculización de lo masculino se convierten en ingredientes esenciales a través de los cuales conocemos una historia local, que es a la vez universal.”

Fauvista en espíritu y alegórico en referencias, el dibujo de Hervàs recurre a colores chillones y combinaciones reververantes. En esta ocasión el característico efectismo de su dibujo se traslada, por primera vez, a gigantes y paupérrimas escenografías teatrales de fácil (des)ensamblaje realizadas con cartón reciclado, cuyas narrativas se han activado (o activarán) puntualmente a lo largo de la exposición mediante perfomances musicales, coreografías, proyecciones cinematográficas y visitas comentadas. La sucesión de escenas une una fabulosa trama de anécdotas y hechos aparentemente menores sacados de los pies de página de la Historia. Bajorrelieves, cortinajes, andamiajes y columnas falsas se ven bañados por una iluminación multicolor que resultan en conscientes y accidentales especulaciones que huyen de lo nostálgico y reivindican la latencia de campos de acción y resistencia aparentemente inconexos: los personajes del folclore catalán, los deportes minoritarios como la gimnasia rítmica masculina o la progresiva desaparición de locales de espectáculo cabaretesco.

El recorrido se inicia por el que sería el final cronológico de la historia, subrayando así su efecto en bucle. Aquí la protagonista es La Loba, versión femenina del famoso hombre lobo interpretado por el actor Paul Naschy.1 Seguidamente vemos a la máscara, realizada en colaboración con el artesano Lluis Quinrob (Lluis Robles)2, en la cabeza de la cantante Pilar Carrión quien, en una nueva actuación filmada en el legendario Bar O'Barquinho encarna a la reina Hipsípila y canta la copla “La Loba” plagada de confesiones íntimas y palabras de desamor 3.


Ocaña durante una actuación en la Bodega Bohemia.

Proseguimos por la Sala de las columnas, con alusiones al Barcelona de Noche y la Bodega Bohemia, conocidos establecimientos nocturnos que congregaron a la farándula en la Ciutat Vella de los años 50–70. En medio de estas ruinas helénicas del templo Kabeirion en Lemnos escuchamos una grabación realizada especialmente para la exposición a Violeta la Burra, una de las más populares “show-woman” del Whisky Twist, otro concurrido local barcelonés de varietés. Por descuidar el culto a Afrodita, la diosa condenó a las mujeres lemnias a despedir un olor espantoso. Sus maridos las rehuyeron y mantuvieron relaciones con cautivas; y para vengarse de este ultraje, las isleñas decidieron matar a todos sus parientes varones.4 Violeta, en su papel de la vengativa diosa, se pavonea y lanza su conjuro para poder así hacerse con los hombres.


Continuamos por la espectacular escenografía centrada en La Peste, dedicada a la octogenaria vedette travesti Gilda Love, institución de “lugares de ambiente” como la desaparecida Bodega Apolo y el actual “El Desplume”, espectáculo mensual del Antic Teatre organizado por el cineasta Eduardo Gión. Aquí es donde el pasado mayo se la filmó cantando “Yo soy Gilda Love”, proyección que vemos en el lado opuesto de la sala a modo de espejo. Gilda habla de la peste a las que fueron condenadas las Lemnias, hecho que provocó el rechazo de sus maridos y el trágico asesinato.

WoMeN Synchro durante su actuación en la Fundació Miró. Foto: Pratdesaba.

En la primera capilla lateral vemos el Ritual purificador del fuego a través del video documentando la actuación musical de José Jaen cantando “Tengo miedo” en una actuación conjunta con el equipo de natación sincronizada mixta WoMen Synchro – episodio que tuvo lugar en el evento performativo “Mercuri Splash” (2015) comisariado por Hervàs y el artista David Bestué en la Fundació Joan Miró. Los títulos de crédito del video incluyen dibujos documentando elementos ancestrales de los rituales kaviros en la isla de Lemnos dedicados a la purificación y la renovación del fuego y a la necesidad de mantenerlo rodeado de agua. La narración pasa de los rituales a una interpretación musical diurna dentro del marco institucional barcelonés para finalizar con una escena nocturna: una caja con dibujos de Jaen y los nadadores contiene una batería de petardos, transformando el ritual en un modesto espectáculo pirotécnico. 

Durante el taller de cintura para arriba con el Club de lucha de La Mina.
Materiales fotocopiados durante el taller.

En la parte frontal del andamiaje vemos La lucha, representada a través de los vestigios documentales de una actividad que tuvo lugar en abril, cuando Hervàs invitó a los “guerreros grecorromanos” del Club de lucha de La Mina a participar en un taller “de cintura para arriba” en el que éstos podían utilizar una máquina de fotocopiar para fijar una imagen que representase los movimientos que realizan durante sus entrenamientos. Estos guerreros contemporáneos enlazan con los argonautas, quienes una vez llegados a Lemnia, y antes de iniciar los festejos, realizaron una tradicional lucha amistosa y cuyo ganador obtuvo un vestido. Fotografías del taller se entremezclan aquí con personajes del cabaret barcelonés. Y de nuevo aparece Hipsípila como maestra de ceremonias de las Kakanoures: la fiesta de renovación que tiene lugar anualmente a finales de junio en Lemnos y a las que Hervàs asistió en 2013: una especie de transposición ritual donde jóvenes hombres encienden fuego a unas coronas. La liturgia de sus cuerpos toma protagonismo, pues se cree que encarnan a sus ancestros: Los Argonautas, quienes según la leyenda se hospedaron en la isla de camino hacia Cólquida. 



La capilla contigua presenta un traje, El trofeo de la lucha. El psicodélico maillot, como si de una brillante piel de serpiente se tratara, se activa en un evento que tendrá lugar el 18 de septiembre en el antiguo local de fiestas Copacabana (actual aparcamiento del Department de Cultura de la Generalitat en La Rambla) cuando Gerard López, el campeón de España masculino senior de gimnasia rítmica, realice una coreografía llevando este traje diseñado para la ocasión por Hervàs. El Copacabana fue el primer local de espectáculos de travestismo en la ciudad condal tras la Guerra Civil. Uno de sus números más populares era cuando la travesti Margarita (ahora encarnada en el premiado gimnasta), disfrazada con un traje de volantes hechos con papel de periódico, invitaba a los espectadores a que le prendieran fuego provocando su danza frenética.5 Al acercarnos al maillot oímos una sinuosa versión de la danza de los siete velos que Norman Bambi ha compuesto para esta actuación, en la que los movimientos gráciles y seductores del atleta, encubren la poderosa y agresiva disciplina con la que avivará las cenizas del extinto local.


Fachada del local Barcelona de noche.

La penúltima escena, en la parte superior e interior del andamiaje, remite a la fiesta — la faceta más lúdica pero necesaria del rito: La ridiculización de lo masculino. Este relieve-collage realizado a partir de imágenes de la revista “Party”, depositada en el archivo del Casal Lambda 6, se centra en unos alegres personajes masculinos y travestidos cuya disposición recuerda a los frisos de la arquitectura templaria griega. Éstos se ensamblan con instantáneas de la Compañía Impacto que en en los años 70 interpretaron “El sueño de Antínoo7 en el Antic Teatre 8, y prosigue con una apología a la libertad sexual y de expresión, así como de expiación de la culpa de las mujeres Lemnias.
 

Finalmente, desde la “boca” de la escenografía dedicada a Gilda Love, nos adentramos en un túnel hacia La invocación de los dioses del underground. En una épica escenografía final, se funden escenas de rituales del fuego presenciados por el artista en su viaje a Lemnos, con personajes fantasmagóricos del espectáculo como Madame Arthur – famoso travesti del Paral·lel –, rodeados por proyecciones de una selección de películas realizadas por Pierrot (1942–2011), pionero del fantaterror y del cine experimental. Un apoteósico vórtice final donde, como sucedió con los efectos especiales “stop-motion” realizados por el memorable Ray Harryhausen para la mítica película "Jasón y los argonautas" de inspiración péplum, los Dioses del underground barcelonés parecen finalmente salir del dibujo y tomar cuerpo. 

– Latitudes 

(Texto de la hoja de sala de la exposicón)

Actual aspecto de la entrada a la legendaria sala de fiestas Copacabana en el Pasaje de la Banca (acceso por la persiana marrón a la izquierda).
 
La exposición se podrá visitar hasta el 13 de noviembre y se complementa con las siguientes actividades:

Domingo 18 de septiembre
12h

Passeig de la Banca, 6 (al lado del Museu de Cera)
Actuación de Gerard López, campeón de España masculino senior de gimnasia rítmica, en la antigua sede de la sala de fiestas Copacabana. Música de Norman Bambi.
Plazas limitadas. Imprescindible presentar DNI para acceder al recinto. Actividad gratuita.
Reservas: [email protected]  / 93 256 20 44

Martes 4 de octubre
18h

Sala Gran, La Capella
(c/ Hospital 56, 08001 Barcelona)
Visita comentada de la exposición por Antoni Hervàs.
Actividad gratuita.
 
Martes 25 de octubre
18h

Sala Gran, La Capella (c/ Hospital 56, 08001 Barcelona)
 

Proyección de películas en super 8 realizadas por el actor, dibujante, escritor y showman Antoni Gràcia, más conocido como Pierrot (1942–2011), pionero del fantaterror y del cine experimental. Con la presencia del cinematógrafo Eduardo Gión y Antoni Hervàs.
Actividad gratuita.


Antoni Hervàs (Barcelona, 1981) estudió Bellas Artes en la Universitat de Barcelona (2006) y un ciclo en grabado y estampación en Escola Llotja. Entre sus exposiciones individuales destacan “Hércules en la luna”, Espai Cultural Caja Madrid, Barcelona (2012); “Kakanoures i kitschades”, galería SIS, Sabadell (2015) y “Agón”, Galería ETHall, Barcelona (2016). Hervàs ha participado en numerosas colectivas entre las cuales se incluyen “Capítulo II. Huidas. La ficción como rigor” dentro del ciclo “El texto: Principios y Salidas”, Fabra i Coats Centre d'Art Contemporani de Barcelona (2014); “PUNK. Sus rastros en el arte contemporáneo”, Museu d'Art Contemporani de Barcelona (2016). Como parte de su práctica artística, ha dirigido “Fénix” (2013–16), el programa educativo de Sant Andreu Contemporani involucrando a diversos artistas de la ciudad. Además ha realizado numerosos proyectos editoriales autogestionados como “Grapandmopotheper” (2009), comisariado eventos performativos como “Mercury Splash” junto a David Bestué para la Fundació Miró (2015) o exposiciones periódicas como “Doméstica” junto a Ariadna Parreu. En el 2010 recibió el Premio INJUVE a la Creación.


1Paul Naschy (1934–2009) fue un actor, director de cine, guionista y levantador de pesas español. Fue uno de los famosos intérpretes del hombre lobo. Naschy fue inmortalizado por los dibujos y poemas que Pierrot (1942–2011), pionero del fantaterror y del cine experimental, realizó y publicó en su fanzine Vudú. https://es.wikipedia.org/wiki/Paul_Naschy

2La máscara fue parte de la exposición individual “Agón” en la galería etHALL de Barcelona (28 Junio–30 Julio 2016), presentada a modo de preámbulo de la presente exposición. http://www.ethall.net/

3Hipsípila quedó embarazada de Jasón, quien le juró fidelidad eterna. No obstante Jasón continuó su viaje hacia Cólquide junto a Los Argonautas y pronto olvidó su promesa. https://es.wikipedia.org/wiki/Hipsípila

4Pierre Grimal, “Diccionario de la mitología griega y romana.” Ed. Paidós, 1994.

5La escena se puede ver en la película “Lejos de los árboles” (1961) de Jacinto Esteva. https://www.youtube.com/watch?v=1TKmaYeth5w 

6El Casal Lambda es un centro asociativo sin ánimo de lucro fundado en el 1976 que tiene como objetivo la normalización del hecho homosexual. http://lambda.cat/

7El emperador romano Adriano (73-138 d.C.) quedó trastornado tras la prematura muerte de su adolescente amante, el esclavo Antínoo, a orillas del Nilo. La pareja es motivo recurrente en la literatura gay. https://es.wikipedia.org/wiki/Antínoo

8La interpretación también aparece en el documental “Lentejuelas de sangre” realizada en el 2012 por el cinematógrafo Eduardo Gión. Gión es también productor del mensual “El Desplume” en el Antic Teatre.

Third episode of 'Incidents (of Travel)' – Dispatch by Yu JI and Xiao Kaiyu reporting from Suzhou, China


As part of Kadist Online Projects, Kadist and Latitudes partnered in a new 'distributed' phase of 'Incidents (of Travel)'. The new phase is developed as an online periodical that publishes regular contributions from curators and artists working around the world. 

Originally conceived by Latitudes as day-long artist-led tours around Mexico City (2012, with dispatches presented as part of an exhibition at Casa del Lago) – followed by Hong Kong (2013, online dispatches via twitter, instagram, and soundcloud) and San Francisco (2015, online dispatches via daily instagram posts) – 'Incidents (of Travel)' explores the chartered itinerary as a format of artistic encounter and an extended conversation between curator/s and artist/s. Online storytelling presents and documents curatorial fieldwork and an offline day conceived by an artist for a curator.


The third 'Incidents (of Travel)' episode comes from Suzhou, China, where artist and curator Yu Ji met poet Xiao Kaiyu. Their offline day took place in April 2016, when they embarked on a hike on Dong Shan (East Mountain), 130 km west of Shanghai, on a peninsula stretching into Tai Hu lake near the city of Suzhou.


Each of the 12 photographs in the sequence is augmented by one or more extra assets: a brief commentary, a caption or a soundscape, and is accessed by clicking the words which overlay the images.

The series inaugurated with an itinerary from curator Yesomi Umolu and artist Harold Mendez from Chicago – their tour was photographed by Nabiha Khan. The second dispatch came from Jinja in Uganda, where curator Moses Serubiri invited photographer Mohsen Taha to explore Jinja's Indian architectural legacy and Idi Amin's notorious expulsion of Uganda's Asian minority in 1972.


Forthcoming contributions: Marianna Hovhannisyan (Yerevan), Simon Soon (Kuala Lumpur / Sydney) and Natalia Zuluaga (Pereira / Miami), all fellows who participated in the seminar ‘The Place From Where We Look’ at Kadist Paris in June 2015. 


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In conversation with Lucas Ihlein for Artlink Magazine

The September issue of Artlink Magazine – a quarterly themed magazine covering contemporary art and ideas from Australia and the Asia-Pacific – includes a conversation we recently made with artist Lucas Ihlein. Ihlein's projects explore subjects as diverse as agriculture, gardening and social ecology, everyday life, avant-garde cinema history, fan culture, urban planning, communication and social relations.

The interview, titled "1:1 scale art and the Yeomans Project in North Queensland", is preceded with an intro contextualising our conversation and how we met:

Lucas Ihlein and Ian Milliss, "The Yeomans Project", field trip. Farmer Peter Clinch demonstrates the keyline irrigation channels at The Oaks Organics, Camden, NSW, 2014. Photo by Caren Florance.

We first met Lucas Ihlein in May 2014 at the recommendation of artist Nicholas Mangan. We had been invited to Melbourne to participate in Gertrude Contemporary’s Visiting Curator Program in partnership with Monash University of Art Design & Architecture, and had taken a few days out to visit the Biennale of Sydney and meet some Sydney-based artists. Nicholas was already familiar with our curatorial interests, stemming from ecology and site-specific practices; indeed, we’ve recently made an extended interview with him for the catalogue of his exhibition "Limits to Growth", so his matchmaking with Lucas was prescient. We talked for hours and have been corresponding ever since, with a view to collaborating further.

We were struck by the breadth and enthusiasm of Lucas’s practice and his voracious approach to the process of learning from the point of view of a novice. Where other people might pain over the policing of the roles of artist, curator or researcher, Lucas happily didn’t spend much time worrying about it. Accordingly, although it was the engagement with social and environmental ecology that initially piqued our interest, we soon realised that his was a collaborative practice that has embraced, for example, the re-enactment of “expanded cinema” works from the 1960s and 1970s (in the form of Teaching and Learning Cinema, run with Louise Curham) as well as a “blogging as art”, an approach that really chimed with our project for The Last Newspaper for which we had edited a weekly newspaper within an exhibition.

Indeed, a key impulse of our approach to the projects we have undertaken as Latitudes around art and ecology, in the broadest sense, has been to resist the narrow restraints of normative environmental-concern ecology, in part following Felix Guattari’s essay "The Three Ecologies" (2000), to encompass social and political relations, human subjectivity as well as historical research. In other words, thinking about a practice that does not necessarily give primacy to exhibition‑making as well as considering what an ecological art project might mean in terms of process and site, and thinking through what acting ecologically might entail in relation to acting curatorially, acting editorially, or acting historically, and so on.

Looking back on our projects in collaboration with the Royal Society of Arts “Arts & Ecology” programme—a public commission for London with artist Tue Greenfort (2005–8), our publication "Land Art: A Cultural Ecology Handbook" (Royal Society of Arts/Arts Council England, 2006), and the symposium of “Art, Ecology and the Politics of Change”, 8th Sharjah Biennial (2007)—as well as the exhibition "Greenwashing. Environment: Perils, Promises and Perplexities", Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin (2008), they now seem to belong to a very specific time when green issues gained wider traction. One might crudely say this began with the Stern Review on the Economics of Climate Change in 2006 and effectively ended, or was overshadowed, by the 2008 financial crisis and its grim legacies.

We begin this interview at a moment when we’re revisiting some of the concerns left in the wake of such projects from the near past while preparing a group exhibition for CAPC musée d’art contemporain de Bordeaux in 2017 around the carbon cycle and narratives of raw materials. At the time of writing Lucas has just returned from Guangzhou, where he has been exploring the geographical and social dimensions of sea level rise in the Pearl River Delta.


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Lucas Ihlein is an Australia Council for the Arts Fellow in Emerging and Experimental Arts. He is currently showing alongside Trevor Yeung (Hong Kong) in Sea Pearl White Cloud 海珠白雲 at 4a Centre for Contemporary Asian Art until 24 September 2016. Ihlein’s collaborative project Sugar vs the Reef will culminate in an exhibition at Artspace Mackay, Queensland, in mid-2018. 


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September Cover Story: "El misterio de Caviria" by Antoni Hervàs


You can now read our September 2016 Monthly Cover Story "El misterio de Caviria" on www.lttds.org (after September 2016 it will be archived here), a preview of his forthcoming solo exhibition "El misterio de Caviria" at La Capella, part of the BCNProducció'16 production grants. Hervàs' project is one of the three exhibitions Latitudes mentors this year.

(...) "Antoni Hervàs draws back the curtains on his exhibition El Misterio de Caviria at the Sala Gran of La Capella, Barcelona, on 15 September. As part the tutorial team of BCNProducció'16 alongside David Armengol and Mireia Sallarès, Latitudes has been working with Toni since February on the development of what can only be described as an epic production. Continue reading...

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage to highlight past, present or forthcoming projects, research, exhibitions or field trips related to our activities. 


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Founded in 2005 by Max Andrews and Mariana Cánepa Luna, Latitudes is a curatorial office based in Barcelona, Spain, that works internationally across contemporary art practices.

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