Mon, Jan 2 2023
The January 2023 monthly Cover Story “Gerundi Circular” is now up on our homepage: www.lttds.org
“Happy New Year! This month’s Cover Story focusses on Claudia Pagès’s Gerundi Circular (2021), a video installation that was commissioned for the exhibition Panorama 21: Apunts per a un incendi dels ulls (Notes for an Eye Fire), curated by Latitudes and Hiuwai Chu for the Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). The work was recently incorporated into the MACBA Collection via a purchase by the Government of Catalonia for the National Collection of Contemporary Art.” Continue reading
After January 2023 this story will be archived here.
Cover Stories are published on a monthly basis on Latitudes’ homepage featuring past, present or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial projects and activities.
→ RELATED CONTENTS:
- Archive of Monthly Cover Stories
- Cover Story, December 2022: “The Melt Goes On Forever. David Hammons and DART Festival, 1 December 2022
- Cover Story, November 2022: Jorge Satorre’s Barcelona, nov 1 2022
- Cover Story, October 2022: Stray Ornithologies—Laia Estruch, 3 Oct 2022
- Cover Story, September 2021: Erratic behaviour—Latitudes in conversation with Jorge Satorre, 31 August 2021
- Cover Story, July–August 2022: Incidents (of Travel) from Seoul, 1 July 2022
- Cover Story, June 2022: Cyber-Eco-Feminist Incidents in Attica, 1 June 2022
- Cover Story, May 2022: Things Things Say in print, 2 May 2022
- Cover Story, March 2022: The passion of Gabriel Ventura, 1 March 2022
- Cover Story, February 2022: Rosa Tharrats’ Textile Alchemy, 1 Feb 2022
- Cover Story, January 2022: “Rasmus’ Doubts”, 2 Jan 2022
2021, 2022, 2023, apunts per a un incendi dels ulls, Claudia Pagès, collection, commissions, cover story, ELAMOR, Hiuwai Chu, MACBA, performance
Mon, Nov 15 2021Vistas de la exposición. Fotos: Miquel Coll.
El programa público de la exposición “Apuntes para un incendio de los ojos” (MACBA, 22 octubre 2021–27 febrero 2022) incluye visitas comentadas, recorridos performativos, visitas cantadas, ensayos abiertos y encuentros.
Actividades gratuitas. Con inscripción previa. Plazas limitadas.
Cada domingo, 12 h: Visitas comentadas de la exposición a cargo de pli-é collective.
18 noviembre 2021, 18:30 h: Hablemos de... Apuntes para Apuntes con los curadores de la exposición.
20 noviembre 2021, 18:30 h: Ensayo abierto de Ocells perduts (2021) de Laia Estruch, artista de la exposición.
2 diciembre 2021, 18:30 h: Hablemos de... Cabaret con Antoni Hervàs, artista de la exposición. El itinerario continuará fuera del museo y finalizará en el Teatre Arnau.
9 diciembre 2021, 18:30 h: Hablemos de... Anecdotes to be forgotten (2021). Un recorrido performativo a cargo de Arash Fayez, artista de la exposición.
20 diciembre 2021, 18:30 h: Ensayo abierto de Ocells perduts (2021) de Laia Estruch, artista de la exposición.
29 enero 2022, 10 h: Sistematurgia de A quatre potes. Encuentro en la sala del museo con nyamnyam y Pedro Pineda, Lídia Guitart, Curro Claret, Ingrid Guardiola, el equipo curatorial y grupo de participantes de los talleres.
Ensayo de Ocells Perduts (2021) de Laia Estruch. Foto: Eva Font/Latitudes.
Ocupando la segunda planta del MACBA, “Apuntes para un incendio de los ojos” reúne obras obras encargadas para la ocasión y producciones recientes realizadas por 17 artistas afincados en Barcelona y alreadedores. La exposición presenta pintura, la escultura, obra en papel, la videoinstalación, la performance, la fotografía y el textil, y se podrá visitar hasta el 27 de febrero 2022.
“Apuntes para un incendio de los ojos” evoca una potente metáfora que nos lleva a cuestionar el predominio de lo visual y nos alienta a explorar una definición expandida del ver que implique al resto de nuestros sentidos mediante nuevos modos de navegar el mundo, de recordar y de producir conocimiento. La forma ocular adquiere vida propia en la imaginación de esta muestra evocando los panoramas del siglo xviii, y representa los lazos que el museo establece a su alrededor y viceversa, en una época en que quizá reconsideremos qué lugar deberíamos ocupar en el mundo.
Participantes: Ana Domínguez, El Palomar (Mariokissme & R. Marcos Mota), Laia Estruch, Arash Fayez, Antoni Hervàs, Rasmus Nilausen, nyamnyam (Ariadna Rodríguez & Iñaki Álvarez) con Pedro Pineda, Claudia Pagès, Aleix Plademunt, Marria Pratts, Stella Rahola Matutes, Eulàlia Rovira, Ruta de autor (Aymara Arreaza R. & Lorena Bou Linhares), Adrian Schindler, Rosa Tharrats, Gabriel Ventura y Marc Vives.
Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
Plaça dels Àngels 1
08001 Barcelona
#PanoramaMACBA
#apuntsperaunincendidelsulls
#macbaBCN
→ CONTENIDOS RELACIONADOS:
- Cover Story, November 2021: Notes for an Eye Fire, 2 Nov 2021
- Opening of the exhibition "Notes for an Eye Fire" at MACBA, 21 Oct 2021
- Press Release: Co-curators of the exhibition “Panorama 21: Notes For An Eye Fire”, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, 22 October 2021–27 February 2022, 9 Feb 2021.
- Curators, solo exhibition “José Antonio Hernández-Díez. I will fear no evil ”, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, 2016.
- Curators, Film programme ‘What are we going to do after we have done what we are going to do next?’, part of the programme ‘The Uncertainty Principle’, Capella MACBA, 1–7 June 2009.
- Latitudes' publications available for consultation from MACBA's study centre
- Proyecto de investigación, “Itinerarios transversales. Entrevista con Sònia López y Anna Ramos”, #OpenCurating, Barcelona Producció 2012–13. (pdf)
- Latitudes in conversation with Yasmil Raymond, MACBA auditorium, 19 March 2013.
2021, 2022, Antoni Hervàs, apunts per a un incendi dels ulls, Arash Fayez, Barcelona, cabaret, gabriel Ventura, guided tour, Hiuwai Chu, Laia Estruch, MACBA, nyamnyam, performance
Tue, May 19 202022 de mayo de 2020 a las 16 h
El próximo 22 de mayo a las 16 horas, coincidiendo con la luna nueva de primavera y el 37 aniversario del hallazgo de una ballena de diecinueve metros en la playa de El Prat de Llobregat, la artista Consol Llupià te invita a ‘Vibraera’ [1], una acción energética de sincronización colectiva de vibraciones en sintonía con la red de conciencia cetácea a partir de los principios de amor, alegría, unidad y cooperación.
En la web www.vibraera.net encontrarás algunas indicaciones de como iniciar tu participación, aunque cada cual es libre de formularla de una forma personal e íntima. Tu aportación será publicada en el web y progresivamente complementada con la contribución de colaboradores de la artista procedentes de instituciones y entidades multisectoriales del ámbito energético, medioambiental, científico, jurídico, social, deportivo, humanístico y artístico, así como una red afectiva de individuos vinculados a los cetáceos que han ido sumando su entusiasmo y compromiso a lo largo del proyecto, que empezó en mayo de 2018, cuando Llupià preguntó a la ballena si quería regresar al mar.
Comparte tu experiencia a través de las redes sociales usando las etiquetas #labalenadelpratalprat y #Vibraera
Consol Llupià (Barcelona, 1983) es licenciada en Bellas Artes por la Universidad de Barcelona (2001-2006) y obtuvo una beca Erasmus para estudiar en la Academia Nacional de Artes de Sofía (Bulgaria) en 2006. Entre 2015 y 2017, Llupià realizó el proyecto ‘Performance oficial’ al amparo del Centro de Arte Contemporáneo Wifredo Lam de La Habana (Cuba). En 2016, desarrolló la mediación artística para el ciclo ‘Xarxa Zande’ en el Centre d’Art Santa Mònica de Barcelona, y entre 2007 y 2017 organizó ‘Campo de desconcentración polivalente’, un proyecto artístico multidisciplinar colectivo y autogestionado en Alcóntar (Almería).
[1] ‘Vibraera’ es una expresión coloquial usada en la sierra de los Filabres (Almería) para describir una situación o acción que crea una gran cantidad de energía o que invita o alienta a la participación. A la artista le gusta el hecho de que, al separar los componentes del vocablo –‘vibra’ y ‘era’– y alterar su orden, surge otro posible significado: ‘era de vibraciones’.
→ CONTENIDO RELACIONADO:
2020, Barcelona Producció, BCN Producció, Consol Llupià, Ecology, event, La Capella, offsite, performance, tutorizado por Latitudes
Wed, Jan 15 2020
Joan Morey, ‘COS SOCIAL. Lliçó d'anatomia’ (2017), film, 50 minutos. Obra producida por la Red de Centros de Artes Visuales de Cataluña, Arts Santa Mònica, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya y LOOP Barcelona, con la colaboración de la Real Academia de Medicina de Cataluña y Hangar Centro de Producción e Investigación de Artes Visuales (Barcelona). Cortesía del artista.
A partir del 31 de enero 2020, Casal Solleric en Palma de Mallorca acogerá la primera retrospectiva de Joan Morey (Sant Llorenç des Cardassar, 1972) en su Mallorca natal. La exposición ‘COLAPSO. Máquina célibe’ es una adaptación del proyecto que el artista presentó simutáneamente en tres sedes de la ciudad condal entre septiembre 2018 y enero 2019 [1] y se podrá visitar hasta el 3 de mayo 2020.
Las majestuosas salas dieciochescas de la planta noble y el patio columnado del Casal Solleric acogerán una selección de seis proyectos producidos entre 2007 y 2017 desarrollados mediante el lenguaje artístico de la performance, así como un programa continuado de ocho piezas de audio: grabaciones de lecturas dramatizadas realizadas en vivo en el marco de performances o bien utilizadas como bandas sonoras de exposiciones previas.
Joan Morey, COS SOCIAL. Lliçó d'anatomia (2017), film, 50 minutos. Obra producida por la Red de Centros de Artes Visuales de Cataluña, Arts Santa Mònica, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya y LOOP Barcelona, con la colaboración de la Real Academia de Medicina de Cataluña y Hangar Centro de Producción e Investigación de Artes Visuales (Barcelona). Cortesía del artista.
Joan Morey ha producido un extenso conjunto de performances, vídeos, instalaciones y obras sonoras y gráficas que, desde finales de los años noventa, explora la intersección entre teatro, cine, filosofía, sexualidad y subjetividad.
Su práctica aúna tres géneros fundamentales del arte contemporáneo: la performance (a través de escenarios que se desarrollan en el tiempo, en los que habitualmente participan cuerpos humanos y el propio público), la apropiación (tomando y reformulando textos, formas y estilos ya existentes, ya sea de fuentes literarias, clásicas o de la subcultura) y la crítica institucional (con la que examina y aborda las ideologías y el poder de nuestras instituciones sociales, culturales y políticas).
Joan Morey, ‘POSTMORTEM. Pour en finir avec le jugement de Dieu’ (2006–2007). Reenactment de fragmento de performance, exposición ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’ (2018–19), Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, 27 septiembre 2018. Foto: Noemi Jariod. Cortesía del artista.
Joan Morey, ‘LLETANIA APÒRIMA’ (2009). Reenactment de fragmento de performance, exposición ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’ (2018–19), Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, 11 octubre 2018. Foto: Noemi Jariod. Cortesía del artista.
Joan Morey, ‘GRITOS Y SUSURROS. Conflicte dramatic cinquè (ambos l’obra d’art)’, 2009. Inter by Carme Callol and Tatin Revenga. Reenactment de fragmento de performance, exposición ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’ (2018–19), Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, 25 octubre 2018. Foto: Noemi Jariod. Cortesía del artista.
Joan Morey, ‘BAREBACK. Fenomenología de la comunión’ Reenactment de performance, exposición ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’ (2018–19), Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, 15 noviembre 2018. Foto: Noemi Jariod. Cortesía del artista.
Joan Morey, ‘IL LINGUAGGIO DEL CORPO’, 2015. Reenactment de fragmento de performance, exposición ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’ (2018–19), Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, 29 noviembre 2018. Foto: Noemi Jariod. Cortesía del artista.
Joan Morey, ‘TOUR DE FORCE. El cos utòpic’ (2017). Reenactment de fragmento de performance, exposición ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’ (2018–19), Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, 13 diciembre 2018. Foto: Noemi Jariod. Cortesía del artista.
Joan Morey, ‘COLAPSO. Máquina esquizofrénica’ nueva performance site-specific, prisión la Modelo, Barcelona, 10 enero 2019. Foto: Noemí Jariod. Cortesía del artista.
El recorrido se inicia con uno de sus más recientes trabajos: la “performance para pantalla” ‘COS SOCIAL. Lliçó d'anatomia’ (2017), que actúa como eje conceptual de la exposición, y que obtuvo el Premio de Videocreación de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica, el Departamento de Cultura de la Generalitat de Catalunya y LOOP Barcelona. Ésta y la performance ‘TOUR DE FORCE’ (2017), también incluída en la exposición, le valieron el Premi Ciutat de Barcelona d'Arts Visuals 2017.
La exposición ‘COLAPSO. Máquina célibe’ en Casal Solleric está comisariada por Latitudes y producida por la Dirección General de Artes Visuales de la Concejalía de Cultura y Bienestar Social del Ajuntament de Palma, con el apoyo del Centre d'Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats, la Xarxa de Centres d'Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya y LOOP Barcelona.
[1] ‘COLAPSO. Máquina deseante, máquina de trabajo’, Centre d’Art Contemporani de Barcelona - Fabra i Coats (del 20 de septiembre de 2018 al 13 de enero de 2019); ‘COLAPSO. Cuerpo social’, Centro de Arte Tecla Sala (L’Hospitalet de Llobregat, del 15 de noviembre de 2018 al 13 de enero de 2019), y ‘COLAPSO. Máquina esquizofrénica’, en la antigua cárcel Modelo (Barcelona, 10 de enero de 2019).
→ CONTENIDOS RELACIONADOS:
- Documentación fotográfica de COLAPSO.
- Joan Morey awarded the Botín Foundation's International Visual Arts Grant 22 July 2019
- Profile – ‘Joan Morey’, THE SEEN—Chicago’s International Journal of Contemporary & Modern Art, Issue #8, April 2019, pp 100–113.
- Performance ‘COLLAPSE. Schizophrenic Machine’ at the former prison La Model, Barcelona 21 January 2019
- Wakelet archive of social media content
- Selección de reseñas, videos y entrevistas (31 Diciembre 2018)
- December 13, 2018, 7pm: Performance reenactment of "TOUR DE FORCE. El cos utòpic" (2017) by Joan Morey 10 December 2018
- Pía Cordero, "COL·LAPSE, o l’avenir il·limitat de l’obscenitat", www.nuvol.com, 6 Desembre 2018
- November 29, 2018, 5–8pm: Performance reenactment of "IL LINGUAGGIO DEL CORPO. Pròleg" (2015-16) by Joan Morey 26 November 2018
- November 15, 2018, 7 pm: Performance reenactment of "BAREBACK. Fenomenología de la comunión" (2010) by Joan Morey 12 November 2018
- October 25, 7pm: Performance reenactment of "GRITOS Y SUSURROS" (2009) by Joan Morey 22 October 2018
- October 11, 2018, 7pm: Performance reenactment of ‘LLETANIA APÒRIMA’ [APORIC LITANY] (2009) by Joan Morey 8 October 2018
- Performance programme in the context of Joan Morey's exhibition ‘COLLAPSE. Desiring Machine, Working Machine’ 24 September 2018
- Maria Palau, "Contra l'abús de poder", El Punt Avui, p. 32, 23 Setembre 2018 (Catalan)
- Full performance programme
- NOTA DE PRENSA: ‘Joan Morey. COLAPSO’, diversos espacios, Barcelona, 20 septiembre 2018–13 enero 2019, 19 September 2018
2018, 2019, 2020, exhibition-making, fabra i coats, itineraries, Joan Morey, Latitudes-curated, performance, Solo show
Fri, Oct 4 2019
Poster announcing the festival in a street in central Helsinki. Photo: Latitudes.
Façade of Kaiku, Helsinki.
A day earlier, on September 12, 2019, Latitudes and Mercedes maintained an open conversation introducing her artistic practice and, in particular advancing details of both her ‘Yegua-Yeta-Yuta’ performance taking place a day after, as well as her forthcoming solo exhibition at CentroCentro, Madrid, opening October 3, 2019, and her solo presentation as part of Van Abbemuseum's ‘Positions #5’, a series of exhibitions presenting the work of artists working in the Netherlands.
September 12, 2019, 5:30–6:30h: (Above and below) Mercedes, Mariana and Max (Latitudes) in conversation at Club Kaiku. Photo: Jonni Korhonen/PUBLICS.
Photo: Jonni Korhonen/PUBLICS.
Photo: Aman Askarizad/PUBLICS.
Azpilicueta performed ‘Yegua-yeta-yuta’ (2015-ongoing), an evolving solo performance that is part scripted, part improvised. Composed from a litany of hundreds of pejorative, abusive, and vulgar insults directed at women in Argentina, it transforms the everyday language of misogyny and harassment into a kind of tragicomic exorcism. Many of the words derive from the street slang of Buenos Aires, especially Lunfardo, a colloquial and cryptic dialect that first arose among working-class Italian-immigrant and tango communities in Argentina and Uruguay during the late 1800s. For example, yegua literally means a mare – a female horse, a slur for a “difficult” woman. A yeta is a person who brings bad luck, while a yuta is someone corrupt or unscrupulous, and slang for the police. Accompanied by a percussive beat, Azpilicueta reclaims the power to offend, distorting and distending the epithets into something powerful and playful rather than weak and degrading. Azpilicueta performed to the beat of a new soundtrack produced for the occasion in collaboration with Chilean choreographer Rodrigo Sobarzo de Larraechea.
See documentation on our photo gallery.
Photo: Aman Askarizad/PUBLICS.
Mercedes Azpilicueta during her performance ‘Yegua-Yeta-Yuta’ (2015-ongoing) for TODAY IS OUR TOMORROW festival, organised by PUBLICS, Helsinki. Photo: Latitudes.
Photo: Jonni Korhonen/PUBLICS.
Photo: Aman Askarizad/PUBLICS.
Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.
Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.
Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.
Photo: Kush Badhwar/PUBLICS.
Photo: Latitudes.
Mercedes Azpilicueta is an Argentinian visual and performance artist based in Amsterdam. Her practice has spanned theatrical mises-en-scènes and video installations, textile sculptures and drawing, sound works and 3D animation. With a particular interest in notions of the vulnerable or collective body, and the primal or dissident voice, her works have drawn inspiration from sources as diverse as Baroque painting, text messaging, medieval tapestries, street slang, and literary fiction, as well as singular figures including the Italian art critic and feminist activist Carla Lonzi (1931–1982), the Argentine-French performance artist Lea Lublin (1929–1999), the French futurist Valentine de Saint-Point (1875–1953), and the Costa Rican-born Mexican ranchera singer Chavela Vargas (1919–2012). A major survey of Azpilicueta’s work to date, ‘Cuerpos Pájaros’ (Body-birds) was recently staged by the Buenos Aires Museum of Modern Art (November 2018–April 2019 — see Latitudes' Buenos Aires report). On October 3, 2019, she presents ‘Bestiario de Lengüitas’ (Bestiaire of Tonguelets), curated by Virginie Bobin, at CentroCentro, Madrid, an exhibition which will then tour to Museion, Bozen, and CAC Brétigny in 2020. Later in 2019, she will have a solo presentation as part of ‘Positions #5’ at Van Abbemuseum, Eindhoven.
(Above)
Mercedes during her performance ‘Oh, Eduarda!’ on April 14, 2019,
presented at the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires. Photo:
Latitudes.
- PUBLICS website,
- Partner organisation in ‘Today Is Our Tomorrow’, Helsinki, 12–14 September 2019 2 September 2019
- e-flux announcement 31 August 2019,
- Participating organisation: No Soul for Sale – A Festival of Independents, with Martí Anson, Tate Modern Turbine Hall, London, United Kingdom, 14–16 May 2010,
- Participating organisation: No Soul for Sale – A Festival of Independents’, with The Bruce High Quality Foundation, X Initiative, New York, 24–28 June 2009,
- Performance programme in the context of Joan Morey's exhibition ‘COLLAPSE. Desiring Machine, Working Machine’ 24 September 2018.
2019, conversations, documentation, Helsinki, in photos, Latitudes-curated, Mercedes Azpilicueta, partner organisation, performance, PUBLICS, report
Mon, Sep 2 2019
Graphic identity of the art festival. Design: julia.studio.
‘Today Is Our Tomorrow’ is a collaborative, collective, and transdisciplinary festival initiated by Helsinki-based curatorial agency PUBLICS, produced in partnership with local and international organisations, initiatives and institutions. The programme will include a co-commissioned and collaboratively curated programme of temporary public art commissions, live performance, music, dance, theatre, literature and symposia, and will pilot in Club Kaiku complex in Kallio, an underground music venue renowned for hosting an innovative lineup of DJs, and the neighbouring spaces Kieku and Stidilä.
The 2019 edition of ‘Today Is Our Tomorrow’ is curated, commissioned, organised in collaboration with the Finnish partners: Academy of Fine Arts, Baltic Circle, Globe Art Point, IHME Helsinki, Kohta Gallery, Live Art and Performance Studies (LAPS), and Museum of Impossible Forms, and the international partners Index Foundation from Stockholm, osloBIENNALEN from Oslo, the Latvian Centre for Contemporary Art from Riga, and Latitudes from Barcelona.
The programme looks at ‘other’ versions of the present already being lived in Finland and globally: from Alternative futures to Indigenous-futures, to Afro-futures, to Asian-futures, to Eco-futures, to Bio-futures, to Queer and Feminist futures, and to non-hegemonic futures.
Graphic identity of the art festival.
At the invitation of PUBLICS to participate in the festival, Latitudes has invited Buenos Aires-born, Amsterdam-based artist Mercedes Azpilicueta to present her performance ‘Yegua-yeta-yuta’ at Kieku (ground loor, next to Stidilä) on Friday 13 September, 11–11:30pm. A day earlier, on Thursday 12 September, Latitudes will be in conversation with the artist at 5:30h also at Kieku.
‘Yegua-yeta-yuta’ (2015-ongoing) is an evolving solo performance by Azpilicueta that is part scripted, part improvised. Composed from a litany of hundreds of pejorative, abusive, and vulgar insults directed at women in Argentina, it transforms the everyday language of misogyny and harassment into a kind of tragicomic exorcism. Many of the words derive from the street slang of Buenos Aires, especially Lunfardo, a colloquial and cryptic dialect that first arose among working-class Italian-immigrant and tango communities in Argentina and Uruguay during the late 1800s. For example, yegua literally means a mare – a female horse, a slur for a “difficult” woman. A yeta is a person who brings bad luck, while a yuta is someone corrupt or unscrupulous, and slang for the police. Accompanied by a percussive beat, Azpilicueta reclaims the power to offend, distorting and distending the epithets into something powerful and playful rather than weak and degrading. Azpilicueta will perform to the beat of a new soundtrack produced for the occasion in collaboration with Chilean choreographer Rodrigo Sobarzo de Larraechea.
Mercedes Azpilicueta performing ‘Yegua-yeta-yuta’ during the 2017 CA2M Picnic Sessions, Móstoles (Madrid). Photo: Arantxa Boyero.
Mercedes Azpilicueta is an Argentine visual and performance artist based in Amsterdam. Her practice has spanned theatrical mises-en-scènes and video installations, textile sculptures and drawing, sound works and 3D animation. With a particular interest in notions of the vulnerable or collective body, and the primal or dissident voice, her works have drawn inspiration from sources as diverse as Baroque painting, text messaging, medieval tapestries, street slang, and literary fiction, as well as singular figures including the Italian art critic and feminist activist Carla Lonzi (1931–1982), the Argentine-French performance artist Lea Lublin (1929–1999), the French futurist Valentine de Saint-Point (1875–1953), and the Costa Rican-born Mexican ranchera singer Chavela Vargas (1919–2012). A major survey of Azpilicueta’s work to date, ‘Cuerpos Pájaros’ (Body-birds) was recently staged by the Buenos Aires Museum of Modern Art (November 2018–April 2019). In October 2019 she will present ‘Bestiario de Lengüitas’ (Bestiaire of Tonguelets), curated by Virginie Bobin, at CentroCentro, Madrid, an exhibition which will then tour to Museion, Bozen, and CAC Brétigny in 2020. Later in 2019, she will have a solo presentation as part of ‘Positions #5’ at Van Abbemuseum, Eindhoven.
(Above) ‘Bestiario de lengüitas’ (2017-ongoing) pieces included in Mercedes Azpilicueta's solo show ‘Cuerpo pájaros’ recently programmed at the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires. Photo: Latitudes.
Running parallel during the same week (9–14 September), Latitudes will attend the ‘Gathering for Rehearsing Hospitalities’, a six-day event organised by Frame Contemporary Art Finland in which artists, curators, researchers, and audiences in the field of contemporary art ‘are invited to rehearse and debate hospitality towards diverse ways of knowing and challenging of dominant knowledges’. Alongside the public programme, Frame will arrange studio visits, one-on-one meetings and networking situations.
(Two Above) Moments from the performance ‘Oh, Eduarda!’ on April 14, 2019, also presented at the Museo de Arte Moderno in Buenos Aires. Photos: Latitudes.
- PUBLICS website,
- e-flux announcement 31 August 2019,
- Participating organisation: No Soul for Sale – A Festival of Independents, with Martí Anson, Tate Modern Turbine Hall, London, United Kingdom, 14–16 May 2010,
- Participating organisation: No Soul for Sale – A Festival of Independents’, with The Bruce High Quality Foundation, X Initiative, New York, 24–28 June 2009,
- Performance programme in the context of Joan Morey's exhibition ‘COLLAPSE. Desiring Machine, Working Machine’ 24 September 2018.
2019, artist talk, conversations, Helsinki, Latitudes-curated, Mercedes Azpilicueta, participation, partner organisation, performance