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Report from Madrid: Apertura 2014 gallery and museums programme in tweets, 11–13 September




More photos documenting the same shows we saw or others that didn't make it to the twitter for lack of time (or network):

 "Antología del desajuste adverbial" by Abigail Lazkoz at Galería Bacelos.

 Ángel Vergara at Marta Cervera.

 "B. Wurtz. Works 1972 - 2014" at Maisterravalbuena.

 Dora García at Juana de Aizpuru.

 Browsing one of the books that hanged from Thonet bentwood rocking chairs at Dominique Gonzalez-Foerster's installation "Spendide Hotel" at the Palacio de Cristal, the venue run by the MNCARS located at the Parque del Retiro.

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Report from New York: Gramcsi Monument, visiting critics at ISCP, Carol Bove at The High Line and galleries route (23 September 2013) 
Report from Dublin and Derry-Londonderry: research trip to Ireland, 8–14 March 2013 (16 March 2013)
Report from Urdaibai: commission series 'Sense and Sustainability', Urdaibai Arte 2012 (22 July 2012)



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La cultura en España (2a parte): estadísticas, cifras y porcentajes del 2013

Hace poco más de un año analizamos los resultados ofrecidos por el Anuario de Estadísticas Culturales 2012. Hace unos días el Ministerio de Educación, Cultura y Deportes ha publicado el del presente año, el Anuario de Estadísticas Culturales 2013, una publicación que aporta datos de los principales indicadores del quinquenio 2008–2012. Se puede descargar en formato pdf e incluye 345 páginas, así que paciencia.

Tal y como han resaltado varios periódicos, portales de noticias y blogs, las estadísticas desprenden ya claros datos sobre el devastador impacto que han tenido los recortes en la cultura, aunque sólo recoge datos sobre los últimos 4 meses del 2012 cuando subió el IVA al 21%, así que habrá que esperar al año próximo para ver con más claridad (¡si es que aún hubiese dudas!) el tremendo impacto que están teniendo los recortes en la economía española. Pero vayamos por partes. 

Como es de esperar, desde las adminstraciones (Gobierno central, local y Ayuntamientos) se ha invertido menos en cultura. La Administración General del Estado, por ejemplo, ha pasado de invertir 1.051.000 de Euros en el 2010 a 957.000 millones en el 2011, un descenso del 8,9% – no hay datos del 2012.


Estadística de Financiación y Gasto Público en Cultura, desarrollada por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Descargar pdf aquí.


El número de trabajadores dedicados a la cultura ha pasado de los 481.700 del año 2011 a los 457.600 de 2012, lo que supone un descenso de 24.100 empleos, según desprende el informe. Asímismo se han perdido 1.978 empresas cuya actividad económica era la cultura (pasando de 103.320 a 101.342 en el mismo periodo).

Estadística del empleo cultural en el 2012. Descargar pdf aquí.
Seguimos atónitos viendo cómo el Ministerio califica los datos de positivos, al reflejar que el sector cultural supone un 3,5% del Producto Interior Bruto (3,6% en el 2009), dato que incluye la aportación vinculada con la propiedad intelectual, y que genera un 2,6% del empleo total en España. El Ministerio ha recurrido una vez más a la recurrente frase que recalca "el significativo peso de las actividades culturales dentro de la economía española", y vuelve a señalar su importancia en la comparativa con otros sectores com la Agricultura, Ganadería y Pesca (2,5%), la industria química (1,1%) o las telecomunicaciones (1,8%).
 

No obstante, el gobierno hace oídos sordos a las contínuas demandas del sector en aplicar un IVA super-reducido a la Cultura tal y como tienen nuestros vecinos europeos – recordamos a partir del 1 Septiembre del 2012 España soporta el IVA más alto de la Unión Europea, y que sólo los libros impresos, periódicos y revistas disfrutan del 4% de IVA, el resto de actividades sufrieron la subida del tipo del 8% al 10% (música y cine) o mayores subidas de 13 puntos, del 8% al 21% en CDs, DVDs o importaciones de obras de arte y del 18% al 21% en la venta de obras de arte. 

En relación al cine: El número de festivales españoles de cine han descendido dramáticamente, pasando de 80 en el 2011 a 36 un año después. Este descenso se sigue reflejando prácticamente en todas sus cifras: en millones de espectadores (98,3 millones en el 2011 a 94,2 en el 2012); películas estrenadas (511 en el 2011, 472 en el 2012), y se han producido menos cortometrajes (249 en el 2011, 228 en el 2012). El cine, no obstante, sigue siendo el espectáculo cultural con más demanda, seguido por la asistencia a espectáculos en directo.
 Estadística sobre el cine y el video. Descargar pdf aquí. En más detalle aquí.
Más datos. Ahora libros (descargar pdf de las estadísticas). En el 2011 se inscribieron 111.907 libros en ISBN, en el 2012 han sido 104.724 (80.094 de ellos en soporte papel, 24.630 en otros soportes). 7.183 libros menos para disfrutar, y un 6.4% menos de un año a otro. En cuanto a editores, en el 2012 contamos con 96.910 editores privados, frente a 7.814 públicos (eran 104.118 en el 2011, frente a 7.789 públicos), ahí hay 7.208 editores que han terminado su actividad, y como siempre ocurre en cualquier caso, la cadena que genera de descenso de empleo para diseñadores, impresores, distribuidores y para lectores, claro está, que caen en picado. 

Más llamativo es el dato que aporta el apartado 18, el titulado "Cuenta Satélite de la Cultura", cuando vemos que por sectores culturales el sector que más aporta al PIB total, es el sector de Libros y prensa, con una aportación total que representa el 38,1% en el conjunto de actividades culturales, seguido por Audivisual y multimedia (25,9%), las Artes Plásticas (15,2%), las Artes escénicas (9,1%), el Patrimonio, archivos y bibliotecas (6,9%) y una zona gris del 5,8% perteneciente a "lo interdisciplinar" (¡a saber!). También fue el sector de los libros, quien tuvo el comportamiento más favorable del comercio exterior, con exportaciones por valor de 540,1 millones de euros (véase gráfico 6 de Comercio exterior de bienes y servicios culturales).
 Gráfico de la "Cuenta Satélite de la Cultura", descargable aquí.
En el 2012, el español ha gastado una media de €289 Euros en cultura, €24 menos que en el 2011, la mayoría de este gasto se ha invertido en "equipos y accesorios audiovisuales de tratamiento de la información e Internet", seguido por servicios culturales (cines, teatros, entradas museos, bibliotecas, etc...). 

A pesar de los datos aportados por los 18 capítulos (hubo 17 en el anuario pasado, este año se ha añadido "Asuntos taurinos" como nº 17), y de encontrar datos aislados sobre el comportamiento de las artes plásticas (¡esa terminología tan demodé!), no encontramos ningún gráfico específico a las artes visuales contemporáneas

Para completar el estudio, finalizamos aportando datos de una reveladora estadística que ha publicado recientemente el periódico El País sobre la representación de las mujeres españolas en el sistema del arte, con datos recogidos por la asociación Mujeres en las Artes Visuales (MAV). Y con un post que ha publicado NIAL Art Law sobre la obligación del Ministerio de Fomento a destinar en los contratos de obras públicas una partida de al menos el 1% (el llamado "1% cultural") a trabajos de conservación o enriquecimiento del Patrimonio Cultural Español.

Analicemos primero el artículo de El País. Lamentablemente, en él constatamos lo que ya sabemos: que en el sistema artístico también se reproduce la estructura piramidal que existe en otros sectores profesionales. Mientras que las mujeres predominan en las carreras de Bellas Artes (65% de las titulaciones) e Historia del Arte (74%), así como en los departamentos de coordinación y conservación de numerosos museos y centros de arte (un alto 81%; o un 67% que ha pasado por oposiciones para solicitar cargos de conservación en museos públicos), pocas ocupan puestos de responsabilidad (22% son directoras de museos o centros de arte contemporáneo) o de reconocimiento profesional (ninguna mujer española ha sido, por ejemplo, galardonada con el Premio Velázquez. Y aunque ya sabemos que éste es sólo un premio de los muchos existentes, es el que mejor dotación económica tiene: 100,000 Euros en 2013). 


Representación de las mujeres españolas en el sistema del arte publicado en El País.
En cuanto a la adquisición de obra realizada por mujeres, museos como el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) en Madrid han ido, desde 2008, adquiriendo obra con criterios paritarios (46% mujeres y 54% hombres), aunque las cifras de su colección permanente (un 4% de obras y un 6% de artistas españolas en su colección) arrastran, como apunta el artículo, un notable desequilibrio. 

Lo mismo le pasa al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), cuya colección tiene sólo el 9.5% de piezas producidas por mujeres frente a un total de 5,314 obras. El Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC), es único museo que trabaja con criterios de estricta paridad en programación y compras desde 2010, aunque su colección permanente sólo tiene un 13,9% de creadoras de un total de 537. 

Y para finalizar, volvamos al llamado 1% cultural. El pasado 15 de octubre la ministra de Fomento y el ministro de Educación, Cultura y Deporte han firmado un acuerdo con el que se amplía la aportación del 1% destinado a los citados proyectos de restauración y enriquecimiento del Patrimonio Histórico al 1,5% Cultural (no aquellas obras que excedan los 601.012,10 Euros totales, o aquellas que afecten a la seguridad y defensa del Estado, así como a la seguridad de los servicios públicos). ¿Quién puede solicitarlo? Como bien apunta el post de Nial Art Law y recoge la web del Ministerio es el propio Estado (las Comunidades Autónomas, Ayuntamientos, Diputaciones Forales y Provinciales, Consejos y Cabildos Insulares), Universidades públicas o Fundaciones públicas o privadas sin ánimo de lucro quienes pueden solicitarlo. Está por ver qué procedimientos se seguirán para su gestion, si se regirán bajo los deseados principios de transparencia y qué requisitos se establecen en las convocatorias públicas, pues ya sabemos que muchas veces la redacción, expectativas, plazos y términos que éstas imponen determinan quienes serán los destinatarios de tales ayudas.

Una de las medidas más preocupantes es, tal y como lamenta el post de Nial Art Law, que en la gran mayoría de las ocasiones, las medidas van encaminadas a favorecer la conservación y el mantenimiento del patrimonio cultural ya existente (mayormente en inmuebles declarados de interés cultural o similares, véanse por ejemplo las actuaciones llevadas a cabo en el 2011), y no necesariamente a favorecer la generación de nuevo patrimonio cultural, es decir, a apoyar a creadores activos, peligrando en consecuencia la generación de futuro patrimonio y el apoyo a la creación actual. Y es que a este paso, si no fomentamos a la producción actual, no tendremos patrimonio futuro que queramos exponer ni proteger para generaciones venideras.



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Report from the 2013 congress of the International Association of Curators of Contemporary Art (IKT) in Madrid, 18–21 April

The programme of the 2013 congress of IKT, the International Association of Curators of Contemporary Art, included meetings at the Centro de Arte Dos de Mayo in Móstoles as well as at Centro Cultural Matadero Madrid and the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, where the IKT Members Forum, Symposium and General Assembly were held.

"Curating Value", the topic of this year's symposium organised by Brussels-based independent curator Zoë Gray, included the participation of Barnabás Bencsik (the recently forced-out director of the Ludwig Museum in Budapest), French artist Pierre Bismuth, Spanish curator and consultant María de Corral, London-based curator and theorist Dr. Simon Sheikh and Greek artist and Athens Biennial co-director, Poka-Yio

Following is our photo diary documenting a few moments of these five days in Madrid alongside the organisers' schedule, starting the Pre-Congress programme on Thursday afternoon with a first meeting at Espacio Trapézio at the Mercado de San Antón and ending on Monday morning with the Post-Congress programme which included studio visits to Fernando Sánchez Castillo and Cristina Lucas.

Friday, 19th April 2013
 
Buses depart from Plaza del Emperador Carlos V/ Atocha (opposite the renowned El Brillante bar) for Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M) in Móstoles. 



IKT Members Forum. Opening of the congress, welcome and greetings.


Each of the +/- 120 members and guests had 90 seconds to introduce themselves to the rest and quickly explain what projects they were currently developing.

Exhibition visits: Pop Politics: Activismos a 33 revoluciones curated by Iván López Munuera and Hailil Altindere curated by CA2M Director, Ferran Barenblit.

Lyota Yagi, Vinyl (2005) plays the melodies of Debussy's “Clair de Lune” and “Moon River” by Johnny Mercer and Henry Mancini on a record player from a record made of ice created with a silicon mould.


Lunch offered by CA2M at the Terrace.

Buses depart for Fundación Banco Santander (Boadilla del Monte) to visit the exhibition "Out of the House. Contemporary Art Cranford Collection", curated by Anne Pontégnie and Muriel Salem.


 Sci-Fi-like building of the Fundación Banco Santander in the Ciudad Financiera, Boadilla del Monte.


The exhibition space holds a collection of Spanish currency. Here, the last pesetas notes that used to circulate before 2002.


 View of the galleries presenting London's Cranford Collection. Holdings include mostly British art (Sarah Lucas, Rachel Whiteread, Damien Hirst, Phil Collins, Paul Noble, Eva Rothschild, Rebecca Warren, Gillian Wearing), but also pieces by Franz West, Albert Oehlen, Martin Kippenberger, Pierre Huyghe and Thomas Schütte. 
You can also visit it virtually.


 More blue chip works, by Damien Hirst (Something or Nothing, 2004).


 Our Love Is Like the Flowers, the Rain, the Sea and the Hours, 2002 by Martin Boyce.

 (Foreground) Jim Lambie's Sweet Exorcist, 2005.

 (Foreground) Rebeca Warren, Log Lady, 2003.

Franz West, Appartment (2001)

Buses depart for Ivory Press. Exhibition visit: Ilya & Emilia Kabakov.


 Tour through Ivory Press' artist books production with heavy weights like Noguchi, Chillida, Kapoor, Kiefer, Bacon...


...and of course Damien Hirst (again). Here The Holy Trinity explained in percentages, a part of a much larger sculptural/archive piece produced by Ivory Press.

View of Ilya & Emilia Kabakov's show Vertical Paintings and Other Worlds.

Walk to Galería Liebre. Exhibition visit: Ideas y presupuestos. Curator: Martí Manen. 


Ideas and budgets for possible artworks by artists Sebastian Beyro, Black Tulip, Bonus Extra, Kalle Brolin, Priscila Fernandes, Guillem Juan Sancho, Sandra Paula Fernández, Ana García Pineda, Luis Pérez Calvo, Iratxe Jaio & Klaas van Gorkum, Laramascoto, Connie Mendoza, Carlos Motta, Carl Palm, Pepo Salazar, Yes.
 

Visit to the Tabacalera Espacio Promoción del Arte. Exhibition visit: José Manuel Ballester “Bosques de Luz”. Curators: María de Corral and Lorena Martínez de Corral.


Entrance to Tabacalera, Espacio Promoción de Arte.


Tabacalera also shares spaces with La Tabacalera Centro Social Autogestionado (follow @latabacalera), where over 30 organisations self-manage their own spaces sharing, garden areas, storage, a stage, bar facilities, etc.


Saturday, 20th April 2013

Caixaforum. Exhibition: 'Maestros del Caos. Artistas y Chamanes'.

Walk to Medialab Prado, Calle Alameda 15, which officially opened its doors a day before our visit.




Walk to La Casa Encendida, Ronda de Valencia 2.
Exhibitions: Generaciones 2013. Proyectos de Arte Caja Madrid.
Albert Oehlen, Moderne Farbkonzepte. Curator: Christian Domínguez.
 

Lunch offered by La Casa Encendida in their terrace.
 


Buses depart for Matadero Madrid, Plaza de Legazpi 1, 28045 Madrid. 


Manuela Villa, Head of Contents at Matadero introduces the different areas of the 80,000m2 of the former slaughterhouse and its programmes, including the Programa de Pensamiento Matadero Madrid; Intermediae Laboratory for the production of projects and social innovation and Archivo de Creadores (Documentation of 150 Madrid-based contemporary artists).


   Fernando García-Dory of Campo Adentro working at Matadero Madrid.

Archivo de Creadores de Madrid, offering "physical and online documentation on 150 young artists or collectives of 17 different nationalities with links to the city of Madrid."


 IKT Symposium “Curating Value” at the Cineteca.  

"Curating Value" symposium at the Cineteca, Matadero Madrid. 
Left to right: Zoë Gray, Pierre Bismuth, Dr. Simon Sheikh Poka-Yio, Maria de Corral and Barnabás Bencsik.

Exhibition visits. Abierto x Obras: Candela. Los Carpinteros . Curator: Manuela Villa; and Arqueológica, curated by Virginia Torrente. Followed by a dinner and party offered by Matadero Madrid.


Candela, site-specific work by Los Carpinteros at the Abierto x Obras space.


 Pedro Barateiro's piece The Negative Reader, 2012-13, included in the group exhibition Arqueológica in Nave 16.

  Mariana Castillo Deball, five dance costumes produced by artisans in Yautepec in Morelos, used to perform the Brinco de los Chinelos dance during the Carnival. Part of the group exhibition Arqueológica in Nave 16.

Sunday, 21th April 2013

IKT General Assembly in the Auditorio 200, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS).  



One of the issues to discuss during the General Assembly was to decide on the next venue/city to host the IKT Congress 2014 and 2015. The members voted that CCA Derry-Londonderry would host the 2014 event (the bid included visiting the biennial Eva International in Limerick) and that Vienna's Kunsthalle Wien to host the following year.

Here Johan Lundh co-director of CCA Derry-Londonderry during his presentation for Derry-Londonderry to host the 2014 IKT Congress.

Exhibition visits: Colección I. 1900-1945; Colección II. 1945-1968; Colección III. 1962-1982; Cristina Iglesias; Robert Adams. el lugar donde vivimos. Una selección retrospectiva de fotografías; La invención concreta. Colección Patricia Phelps de Cisneros; and Azucena Vieites. (Programa Fisuras).


 Favourite Gego mobile, "Reticularea" (1973–76), in the Colección Patricia Phelps de Cisneros. 

 Favourite Jesús Soto, "Pre-penetrable" from 1957 in the Colección Patricia Phelps de Cisneros. 
 
Wonderful 1967 Tropicália by Hélio Oiticica in the "Colección III, 1962-1982" (above and below).

 
(End of congress & beginning of Post-Congress)
 

Afternoon gallery visits around c/ Doctor Fourquet:
 

NoguerasBlanchard, with the exhibition "Can’t Hear My Eyes" curated by Niekolaas Johannes Lekkerkerk.
 

MaisterraValbuena, with the exhibition "Entre lo fugitivo y lo infinito" curated by Anja Isabel Schneider.


Isidoro Valcárcel–Medina, Conducto, 2013. From the press release: "On the occasion of this exhibition project, Isidoro Valcárcel Medina proposes a site-specific intervention on the floor in the gallery’s entrance zone. With a critical, at times provocative stance towards the art market, voiced among others in Ley del Arte - Ley reguladora del ejercicio, disfrute y comercialización del Arte (1992), Valcárcel Medina’s work sees art and life interrelated, inviting the spectator above all to an experience."

García Galería with the exhibition "En la zona gris" curated by Virginia Torrente.


Joaquín García of García Galería introducing the meteorite piece by Belén Rodríguez González

Moisés Pérez Albéniz with an exhibition of Antoni Muntadas (below).
 


Helga de Alvear with an exhibition of works by Prudencio Irazabal.

Fúcares, with the exhibition "Escópico-Esconder(se)-Escaparcurated" by Juan Francisco Rueda.
 

Visit to artists studios at Rampa in the Carabanchel neighbourhood, Madrid.

Found photograph in the former car repair shop that existed before Rampa.
IKT members listening to Rampa's presentation and questions on curating and the artist-curator relationship.

Bus departs for Colección Inelcom at the Ciudad de la Imagen, Pozuelo de Alarcón, Madrid. Artistic direction of the collection: Vicente Todolí.



The circa 3,000m2 headquarters at Ciudad de la Imagen, hold 72 works by 24 artists, including Pavel Büchler, Anthony McCall, Markus Schinwald, Ernesto Neto, Sophie Calle, Kader Attia, Candice Breitz, Ceal Floyer, Fiona Tan and Fernando Bryce's 'Work in Progress' (2006) a suite of 80 ink drawings (below).


 
Monday, 22th April 2013 

Visit artists studios: Fernando Sánchez Castillo and Cristina Lucas.


How many curators can you fit in an artist studio?

Espacio Valverde group show included a work by Antonio R. Montesinos, one of the members of Rampa.


AVE back to Barcelona... end of journey.

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MACBA's director Manuel J. Borja-Villel to direct the Reina Sofia from end January 2008


The news broke on Saturday afternoon that Manuel J. Borja-Villel (Burriana, Castellón, 1957) will be the new Artistic Director of the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), and will start his new job at the end of January 2008. Borja-Villel has been Director of the Museu d'Art Contemporani Barcelona (MACBA) since 1998, and was founding director of the Fundació Tàpies (1990-1998). Despite his appointment not being a shock exactly, the news is important as it is one of the first appointments in Spain to follow the controversial 'Código de buenas prácticas' (Code of good practice) whereby there shouldn't be any more 'al dedo' ('made') appointments. Instead an international call for applications should be held, and was in this case, and appointments be made according to the decision of a selected international committee. And following each candidate's proposals and presentations, and not their political orientation.

That said, the decision to appoint the MACBA director has not been surprising for two reasons. Firstly, a few weeks ago the Spanish newspaper El País [15.11.07] announced Borja-Villel as the favourite for the job, together with a list of the top candidates. How were their names known when the process is supposedly strictly secret? Rightly, there was much discussion in the artistic community [read A-Desk and SalonKritik]. Secondly, the requirements for the job were that candidates should be a 'Spanish or national of a country member of the European Union' (appearing to rule out any Spanish-speaking Latin American candidates, or indeed any other non-European Spanish speaker, and clearly questioning the tip-off that had Dan Cameron shortlisted in the El País article). The candidates were also asked to have 'Excellent level of Spanish' and 'To present, in Spanish or anyone of the co-official languages in the Independent Communities, or English or French, the main lines of the Museum Plan for the Institution'. Spanish prefered, we get it. It makes one wonder what will be the requirements for the now vacant MACBA Director job, if they are to follow the 'código de buenas prácticas' with an open call.

One of the first responses to the appointment was from art critic and curator David G. Torres in A-Desk's blog, in which he briefly analysed the pros and cons of the mandate: Borja-Villel has put MACBA on the map – for sure – and has given a direction and coherence to its collection – again, yes – but it has lacked a dialogue with the city of Barcelona and its visitors. According to Catalina Serra [El País, 23.12.07], the Catalan arts community has already responded by demanding an international open call for the MACBA position, but with more time for the potential applicants to prepare proposals (candidates had a month to make their applications for the MNCARS job). Let's see what happens here; interesting times ahead! The news are, however, great for MNCARS, Spain's forever-in-crisis national museum, which has had no leading figure since September 2007, that lacks coherence in its collection, has a so-so programme, but of course holds a precious treasure in world history: Picasso's Guernica.

For more info read MNCARS' Press Release (Spanish) and the announcement in El País (23.12.07)

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Founded in 2005 by Max Andrews and Mariana Cánepa Luna, Latitudes is a curatorial office based in Barcelona, Spain, that works internationally across contemporary art practices.

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