Longitudes

Longitudes cuts across Latitudes’ projects and research with news, updates, and reportage.

Cover Story, December 2023: Ibon Aranberri, Partial View

  

December 2023 cover story on www.lttds.org


The December 2023 monthly Cover Story “Ibon Aranberri. Partial View” is now up on our homepage: www.lttds.org

“This month’s Cover Story, the 100th no less, focusses on artist Ibon Aranberri, whose anthology exhibition “Vista partial” (Partial View) has recently opened at the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía in Madrid, and with whom Latitudes has been able to collaborate on several occasions.” → Continue reading (after December 2023 this story will be archived here).

Cover Stories are published monthly on Latitudes’ homepage featuring past, present, or forthcoming projects, research, texts, artworks, exhibitions, films, objects, or field trips related to our curatorial projects and activities.


→ RELATED CONTENTS

  • Archive of Monthly Cover Stories 
  • Cover Story, November 2023: Surucuá, Teque-teque, Arara: Daniel Steegmann Mangrané, 2 Nov 2023
  • Cover Story, October 2023: A tree felled, a tree cut in 7, 2 October 2023
  • Cover Story, September 2023: The Pilgrim in Ireland, 6 September 2023
  • Cover Story, July–August 2023: Honeymoon in Valencia, 1 July 2023
  • Cover Story, June 2023: Crystal Bennes futures, 1 Jun 2023
  • Cover Story, May 2023: Ruth Clinton & Niamh Moriarty in Barcelona, 1 May 2023
  • Cover Story, April 2023: Jerónimo Hagerman (1967–2023), 1 Apr 2023
  • Cover Story, March 2023: Art, Climate and New Coalitions, 1 March 2023
  • Cover Story, February 2023: Soil for Future Art Histories, 2 Feb 2023
  • Cover Story, January 2023: Claudia Pagès’ ‘Gerundi Circular’, 2 Jan 2023
  • Cover Story, December 2022: “The Melt Goes On Forever. David Hammons and DART Festival, 1 December 2022
  • Cover Story, November 2022: Jorge Satorre’s Barcelona, 1 Nov 2022
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Jurado de los premios de la 4a edición del Dart Festival de cine documental sobre arte contemporáneo 2020



La programación de la 4a edición del Festival de Cine Documental sobre Arte Contemporáneo 2020 (26 de noviembre al 8 de diciembre) se ha mostrado por primera vez en la plataforma online Filmin, manteniendo una sesión presencial con el estreno en España de "Keith Haring: Street Art Boy" en los cines Girona en Barcelona. Esta edición ha presentado 20 documentales: 15 largometrajes –9 de los cuales se estrenan en España y 5 en Barcelona– y 5 cortos, todos estrenos en España.

Una edición más, Latitudes ha tenido el placer de ser miembro del jurado del festival junto al crítico de cine Quim Casas y el artista visual Jordi Colomer.

Dart Festival 2019 en Cinemes Girona.

Dart Festival 2020 el primer festival de cine documental dedicado al arte contemporáneo cuyo principal objetivo es entrelazar la cultura y el conocimiento con el gran público, y lo hace a través de documentales sobre fotografía, comisariado de arte, pintura, performance, arquitectura, movimientos artísticos y, en general, sobre arte contemporáneo, prestando especial atención a los artistas, sus procesos de creación y las historias que hay detrás de sus trabajos. 

La convocatoria para participar en la edición 2021 ya está abierta en filmfreeway.com

El jurado ha decidido que los documentales premiados en esta edición sean ‘Tierras Construídas’ del director de cine Arturo Dueñas como mejor producción nacional, y ‘The Proposal’ de la artista Jill Magid, como mejor producción internacional:

"El jurado ha elegido por unanimidad, como ganadora de la Competición Nacional, ‘Tierras construidas’ [Trailer], porque es capaz de retratar con honestidad el proceso artístico riguroso del artista Félix Cuadrado Lomas, verdadero cimiento de la película gracias a su personalidad cautivadora. Una íntima mirada cinematográfica que reflexiona sobre los paisajes castellanos con el mismo cuidado y la misma idea de construcción expresados en la pintura del protagonista."

"El jurado ha elegido por unanimidad, como ganadora de la Competición Internacional, ‘The Proposal’ [Trailer], porque su ritmo seduce durante todo el metraje, porque se aleja radicalmente de la narrativa documental tradicional y porque es capaz de profundizar en cuestiones importantes dentro del arte contemporáneo, como los derechos de autor y el legado cultural entre la contribución al discurso internacional y el contexto territorial donde tiene su origen. Una película nada convencional que es a su vez una obra artística audaz y provocadora."


España, 2019. Dir: Arturo Dueñas. 81 min. Castellano.

A finales de los años 60 un grupo de artistas decide establecerse en un pueblo de la España profunda y convertirlo en un foco cultural. Hoy allí solo queda Félix Cuadrado Lomas, que en 2017 decidió rechazar el Premio Castilla y León de las Artes por coherencia con su carrera artística. Su vida abarca una infancia de posguerra, una juventud bohemia y de resistencia, y una madurez de reconocimiento, cuando ya todos sus compañeros de generación han desaparecido. Félix sigue fiel a su estilo, empeñado en reflejar el paisaje que lo rodea: las tierras construidas por quienes las trabajan.

México, 2019. Dir: Jill Magid. 82 min. Inglés.

Conocido como «el artista entre los arquitectos», Luis Barragán es uno de los arquitectos más famosos del siglo XX. A su muerte en 1988, gran parte de su obra fue encerrada en un búnker suizo, escondida de la vista del mundo. En un intento por resucitar la vida y el arte de Barragán, la artista Jill Magid crea una propuesta audaz que se convierte en una obra de arte en sí misma, un acto de negociación que explora hasta dónde llegará un artista para democratizar el acceso al arte.


→ CONTENIDO RELACIONADO:
  • Premios de la 3a edición del Dart Festival de cine documental sobre arte contemporáneo 2019, 1 Dec 2019
  • Mariana Cánepa Luna vocal del jurado del Premi Ciutat de Barcelona 2017 en el ámbito de las Artes Visuales 1 Febrero 2018
  • Antoni Hervàs's exhibition "El Misterio de Caviria" awarded the Visual Arts prize of the Premis Ciutat de Barcelona 2016 1 February 2017
  • Jurado y equipo tutorial de Barcelona Producció 2017 – Anuncio de los proyectos ganadores 25 Mayo 2017
  • Jurado y equipo tutorial de BCN Producció 2016, La Capella, Barcelona. 2 Febrero 2016
  • Latitudes-nominee artist Annette Kelm shortlisted for the Aimia | AGO Photography Prize 2015 24 June 2015
    Resolución Convocatoria 2012 de Artes visuales y Tutorial de la Sala d'Art Jove 7 Diciembre 2011
  • Fallo Jurado Premios Casablancas 2008, 20 Junio, 20h 16 junio 2008
  • Otros jurados – véase sección "About"

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6 de noviembre, 17:45h: Proyección ‘Popcorn’ [Palomita] (90', 2012) de Adrià Julià en el Zumzeig Cinema

Adrià Julià, ‘Popcorn’ [Palomita], (2012). Vídeo HD, color, sonido. 90 min. Cortesía del artista.


Actividad cancelada debido a las restricciones para frenar el incremento de casos de COVID-19 en Catalunya. Nueva fecha: 8 de enero 2021, a las 18h


6 de noviembre 2020, a las 17:45h
Proyección ‘Popcorn’ [Palomita] (90', 2012) de Adrià Julià
Entrada gratuita por orden de llegada. Sesión única. 
Sin inscripción previa. Aforo limitado.

El largometraje ‘Popcorn’ de Adrià Julià fue realizado en el 2012 a partir de una grabación pre-existente realizada para demostrar la capacidad de una cámara ultrarápida. El estallido a velocidad reducida de un grano de maíz ha sido prolongado extendiendo la película original de doce segundos hasta una duración de noventa minutos. ‘Popcorn’ es también una película de terror en que la violencia industrial y la supremacía cultural asoman más allá de un gesto aparentemente tan trivial como tomarse un aperitivo relajante y poco calórico.

La proyección en el Zumzeig forma parte de la exposición ‘Cosas que las cosas dicen’ comisariada por Latitudes en Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona y que, además de la obra de Julià incluye escultura, fotografía, film y voz de Annette Kelm, James N. Kienitz Wilkins, Sarah Ortmeyer, Eulàlia Rovira, Francesc Serra i Dimas, Stuart Whipps, Haegue Yang, además de cosas significativas procedentes del fondo de los Amigos de la Fabra i Coats. Se puede visitar hasta el 17 de enero 2021.

Adrià Julià (Barcelona, 1974) vive y trabaja en Los Angeles y Bergen, donde es profesor en la facultad de KMD de la Universidad de Bergen. A través de instalaciones, cine, vídeo, fotografía, performance y publicaciones Julià examina los medios de representación y recepción de eventos con una dimensión personal y colectiva, y los modos en los que estos negocian la memoria, la resistencia, el desplazamiento y la supervivencia. Sus exposiciones individuales más recientes han tenido lugar en Pinacoteca de São Paulo (2019); Tabakalera, San Sebastián (2017–18); Fundació Miró de Barcelona (2017); Project Art Center, Dublín (2011) y ha participado en exposiciones colectivas en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid (2016–17); The Metropolitan Museum of Art, Nueva York (2015–16); Witte de With, Rotterdam (2011); Seoul Museum of Art, Seúl, Corea (2010); 7th Mercusur Biennial, Porto Alegre, Brasil (2009); Lyon Bennial, Lyon (2007). Ha presentado performances en Current LA (2019) y la 29º Bienal de São Paulo (2010); y recibido becas de la Fundación Botín (2015), de la American Academy de Berlín (2015), de California Community Foundation Fellowship for Visual Artists (2010), de American Center Foundation (2007) y en 2002 recibió el Premio Altadis.

→ Audioguía narrada por la artista Eulàlia Rovira (CAT, ES, ENG)

c. Béjar, 56
08014 Barcelona

c. Sant Adrià, 20
08030 Barcelona 


→ RELATED CONTENTS:

  • Cosas que las cosas dicen, Fabra i Coats: Centre d'art contemporani de Barcelona, Barcelona, 17 octubre 2020–17 enero 2021
  • CAMPUS: Semana #4, 25–29 Julio. Sesión de trabajo final con Adrià Julià e inauguración exposición (29 Julio, 19.30–21h), 25 Jul 2011
  • Campus, Espai Cultural Caja Madrid, Barcelona, 2011

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Jurado premios, 3a edición del Dart Festival de cine documental sobre arte contemporáneo 2019


Latitudes ha tenido el placer de ser miembro del jurado de la ‘Sección Explora by Laie Llibreria!’ de la tercera edición del Festival de Cine Documental sobre Arte Contemporáneo 2019 junto al crítico de cine Quim Casas y la artista visual Núria Güell.

Los ganadores son los documentalesElliott Erwitt - Silence Sounds Good’ de Adriana López Sanfeliu como mejor producción nacional, y ‘Barbara Rubin & The Exploding NY Underground’ de Chuck Smith, como mejor producción internacional. 


Elliott Erwitt ha pasado toda su vida adulta haciendo fotografías de presidentes, papas y estrellas de cine, así como de personas an´ y también de sus mascotas. Mientras que su trabajo es icónico en la cultura mundial,  su vida es en gran parte desconocida. Elliott Erwitt - Silence Sounds Good es un retrato amable e íntimo de un artista en su trabajo, mostrando ser alguien que valora la compañía de todo tipo por encima de la conversación ociosa. Su trabajo vital es un importante testimonio del poder de la imagen. Con su primera película, Adriana López Sanfeliu logra crear un retrato íntimo de un fotógrafo de primer nivel.



El documental “Christmas on Earth” (1963) conmocionó la escena del cine experimental de Nueva York. Su autora, la cineasta experimental Barbara Rubin, realizó la película cuando solo tenía 18 años. Durante su trayectoria, trabajó con el cineasta Jonas Mekas en la Filmmaker’s Coop, colaboró con Andy Warhol y fue fundamental en la creación de la próspera comunidad de cine underground de Nueva York. Durante años Mekas, que en la película tenía 94 años (falleció con 96), guardó todas las cartas de Barbara y atesoró su memoria. Trabajando con las imágenes de Mekas y los extraños clips de los archivos de Warhol, ‘Barbara Rubin & The Exploding NY Underground’ nos transporta dentro del mundo y la mente de Barbara Rubin, una cineasta que realmente creyó que el cine podría cambiar el mundo.


Proyección en el Cinema Girona. Cortesía: DART Festival 2019.

CONTENIDO RELACIONADO:
  • Mariana Cánepa Luna vocal del jurado del Premi Ciutat de Barcelona 2017 en el ámbito de las Artes Visuales 1 Febrero 2018
  • Antoni Hervàs's exhibition "El Misterio de Caviria" awarded the Visual Arts prize of the Premis Ciutat de Barcelona 2016 1 February 2017
  • Jurado y equipo tutorial de Barcelona Producció 2017 – Anuncio de los proyectos ganadores 25 Mayo 2017
  • Jurado y equipo tutorial de BCN Producció 2016, La Capella, Barcelona. 2 Febrero 2016
  • Latitudes-nominee artist Annette Kelm shortlisted for the Aimia | AGO Photography Prize 2015 24 June 2015
    Resolución Convocatoria 2012 de Artes visuales y Tutorial de la Sala d'Art Jove 7 Diciembre 2011
  • Fallo Jurado Premios Casablancas 2008, 20 Junio, 20h 16 junio 2008
  • Otros jurados – véase sección "About"
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1 Diciembre, 20:30h: Latitudes introducirá el documental italiano "Harald Szeemann. Appunti sulla vita di un sognatore" (2016)


El 1 de diciembre 2017 a las 20:30h Latitudes introducirá el documental italiano "Harald Szeemann. Appunti sulla vita di un sognatore" (2016, 61 minutos) antes de su proyección. El documental, que se estrena en España, se aproxima a la figura del conocido comisario suizo fallecido en el 2005, que a lo largo de cinco décadas de actividad profesional organizó más de 150 exposiciones.

La proyección es parte de la primera edición del Dart Festival 2017, el Festival de Cine Documental sobre Arte Contemporáneo que proyectará 10 documentales entre el 30 de noviembre y el 3 de diciembre en los Cinemes Girona (c/ Girona 175, 08037 Barcelona).


Toda la programación del Dart Festival 2017 en www.dart-festival.com

Szeemann definió y perpetuó la figura del “comisario freelance permanente”, aunque como ha comentado en varias ocasiones el también comisario Hans Ulrich Obrist, la particularidad de Szeemann es que dió continuidad al legado de Alexander Dorner, director del Museo de Hannover en los años veinte, quien definió el museo como una central eléctrica, un “museo en movimiento” en el que:
  • La exposición es un estado de transformación permanente. 
  • La exposición como algo oscilante entre el objeto y el proceso, afirmando que “la noción de proceso ha penetrado en nuestro sistema de certidumbres”.
  • La exposición de identidades múltiples.
  • La exposición como algo pionero, activo y que no se guarda nada.
  • La exposición como verdad relativa.
  • La exposición basada en una concepción dinámica de la historia del arte.
  • La exposición “elástica”: presentaciones flexibles en un edificio adaptable.
  • La exposición como puente entre los artistas y las diversas disciplinas científicas.
El Getty Research Institute adquirió el archivo que Szeemann acumuló a lo largo de su vida en la Fabbrica Rossa, en Maggia, una pequeña localidad en su Suiza natal. El Harald Szeemann Archive and Library es una de las adquisiciones más completas jamás realizadas por el museo de Los Ángeles y lo ha convirtido en una de las fuentes más importantes para entender el arte producido a partir de 1950. 

CONTENIDO RELACIONADO:
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Cover Story – March 2017: Time travel with Jordan Wolfson


The March 2017 Monthly Cover Story "Time travel with Jordan Wolfson" is now up on www.lttds.org after March it will be archived here.  

"The film that lends its image to this month’s cover story – Jordan Wolfson’s Landscape for Fire, 2007 – was featured in the Latitudes-curated film programme A Stake in the Mud, A Hole in the Reel. Land Art’s Expanded Field 1968–2008, which premiered in April 2008 at the Museo Tamayo, Mexico City, before touring several venues in Spain, Switzerland, the Netherlands and the U.K. 

Landscape for Fire responded to a 1972 film of the same name by Anthony McCall in which the British artist, best known for his “solid light” works, attempted to integrate performance, installation, sculpture and images in movement. Thirty-five years on, Jordan had re-staged this work of the past as though it were a ritual, the repetition of which invoked the almost mystical aura that often surrounds the art of the late 1960s and early 1970s." Continue reading by clicking the grey bar underneath the image

Cover Stories' are published on a monthly basis on Latitudes' homepage and feature past, present or forthcoming projects, research, writing, artworks, exhibitions, films, objects or field trips related to our curatorial activities, and are archived here.


Related content:
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Public programmes related to the exhibition 'José Antonio Hernández-Díez. I Will Fear No Evil' at MACBA, Barcelona, on view until 26 June 2016

View of José Antonio Hernández-Díez's 'El resplandor de la Santa Conjunción aleja a los demonios" (1991). Installation. Lightbox, sampler, timer, flash, tripod and speakers. Collection Leonora and Jimmy Belilty. Photo: Miquel Coll, MACBA.


The exhibition I will fear no evil presents works from the beginning of José Antonio Hernández-Díez’s career in the late 1980s and early nineties – several of which have not been seen since they were first exhibited in 1991 – in dialogue with a new series produced especially for the occasion. 

The following series of events have been programmed to accompany the exhibition:


Thursday, 31 March, 7pm:
Visit with the artist and Latitudes. Exclusive to the Amic card. Limited places.

#MACBAAmic

Saturday 2 April, 7pm:
Experience MACBA, The secrets of conservation in ‘I will fear no evil’ by José Antonio Hernández-Díez. Visit with the artist, Latitudes and Lluís Roqué
Museum galleries.
5 €. No booking required. Limited places. 

#MACBAesviu


View of Hernández-Díez's exhibition "I will fear no evil". Photo: Miquel Coll, MACBA.

Film programme: 
Shadows and silences or the ghosts that return as if for the first time”. Curated by Andrés Duque.
Meier Auditorium
Admission: 5 €/session. Free with MACBA Amics card
Limited places

Wednesday 4 May, 7pm
‘Schastye (Happiness)’, Aleksandr Medvedkin, 1935, Russia, 95 min, b/w, silent.
Despite being released in 1935, this is a silent movie. It narrates the hapless misadventures of a peasant unable to reap a good harvest. It takes a courageous act to reconcile himself with himself and other people.

Wednesday 18 May, 7pm
‘Finis Terrae’, Jean Epstein, 1929, France, 80 min, b/w, silent.
Four labourers leave for the island of Bannec to collect the harvest. One loses his hand and the wound becomes infected, so cannot work anymore.

Wednesday 15 June, 7pm
‘He Who Gets Slapped’, Victor Sjöström, 1924, USA, 83 min, b/w, silent.
After many years of research, Paul Beaumont, a scientist and humanist, discovers a revolutionary theory, but his patron (Marc McDermott) seduces his wife (Ruth King) and takes credit for his discoveries. To add insult to injury, he slaps Beaumont before the assembled scientific community, compounding his humiliation. Ashamed, Beaumont flees and takes refuge in a circus, where he becomes a famous clown known as ‘he who gets slapped’. As fate would have it, one night his perfidious patron appears in the audience, having abandoned Beaumont’s wife and intent on marrying the beautiful Consuelo (Norma Shearer).

Wednesday 22 June, 7pm
‘Kurutta Ippēji (A Page of Madness)’, Teinosuke Kinugasa, 1926, Japan, 70 min, b/w, silent.
Kurutta Ippēji tells the story of a worker in a psychiatric hospital who begins to feel a strange affection for a patient, who was allegedly committed after murdering her own baby. But he only wants to release her, to escape with her and start a new family. The film went missing for over fifty years and was barely seen after its release. It was the director himself who discovered the negative and a copy in his archive store in 1971.

Saturday 25 June, 7pm:
Nieve Fuga: music around 'I will fear no evil'
Exhibition galleries.
5 €. Free with museum ticket and with MACBA Amics cards. Limited places. The ticket includes free admission to current exhibitions until 9 pm.

#MACBAesviu

View of Hernández-Díez's exhibition "I will fear no evil". Photo: Miquel Coll, MACBA.


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Two 'Portscapes' films presented in 'Scenographies', an exhibition at SMBA in Amsterdam

Still from Marjolijn Dijkman's "Surviving New Land" (2009). 
Courtesy of the artist and SKOR | Foundation for Art in Public Space.
 
Two of the films produced for 'Portscapes', the year-long programme of public art projects in the Port of Rotterdam curated by Latitudes back in 2009, are currently screened as part of the exhibition 'Scenographies'. The show, curated by Clare Butcher for SMBA Amsterdam, is "a dynamic exhibition programme based around the archive of SKOR | Foundation for Art in Public Space." On view until 16 November 2013, artists and artists' collectives will approach the legacy of SKOR, the former institution that realized more than a thousand projects in public space in the Netherlands over the past three decades.

The selected films are those by Dutch artists Jan Dibbets ("6 Hours Tide Object with Correction of Perspective", watch the making of part 1 and part 2), and Marjolijn Dijkman's "Surviving New Land" (watch a low res view here), and are screened between 3-16 October as part of the larger film programme "Constructed Sceneries" curated by High& Low Bureau (Yael Messer and Gilad Reich).

On Saturday 3 October at 8pm, High& Low Bureau will talk about their practice in relation to the subjects in the film programme. They will be joint by 'Scenographies' curator, Clare Butcher.

+ info:
Photos of Jan Dibbets' film here
Photos of Marjolijn Dijkman film here.
Info on the exhibition 'Scenographies', here (as a pdf)
Portscapes website.

 Production of '6 Hours of Tide Object with Correction of Perspective' (2009) by Jan Dibbets. Photo: Paloma Polo / SKOR.

This is the blog of the independent curatorial office Latitudes. You can also follow us on Facebook and Twitter
All photos: Latitudes (except when noted otherwise in the photo caption). This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.
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Screening of Jan Dibbets' film '6 Hours Tide Object with Correction of Perspective', every Sunday between 14 June and 5 July, FutureLand, Rotterdam



We are pleased to announce the presentation of Jan Dibbets' film '6 Hours Tide Object with Correction of Perspective' (2009) which will take place on Sunday 14 June, in FutureLand, the visitor centre of the Port of Rotterdam Authority [Map here]. 


Jan Dibbets, '6 Hours Tide Object with Correction of Perspective' (2009), 8 min video, film still. Courtesy of the artist, Port of Rotterdam Authority and SKOR.

The screening of '6 Hours Tide Object...' will take place on Sunday 14 June and will be repeated on Sunday 21 June, Sunday 28 June and Sunday 5 July at 13.00, 13.30, 14.00, 14.30 and at 15.00 (a special screening preceded by the 'The Making of...').


Jan Dibbets, '6 Hours Tide Object with Correction of Perspective' (2009), 8 min video, film still. Courtesy of the artist, Port of Rotterdam Authority and SKOR.

First realised in February 1969 as part of Gerry Schum's seminal Fernsehgalerie I ‘Land Art’ series of films screened on German TV, the 2009 realisation of '12 Hours Tide Object with Correction of Perspective' was filmed forty years later to the month (see our 10 February post with production stills), on the beach of the Maasvlakte. The resulting film titled '6 Hours Tide Object...' is the first project of Portscapes, an accumulative series of newly commissioned projects that will take place throughout 2009 alongside the construction of Maasvlakte 2.

For more details on the screenings please check www.portscapes.com | www.portscapes.nl

 
Jan Dibbets, '6 Hours Tide Object with Correction of Perspective' (2009), 8 min video, film still. Courtesy of the artist, Port of Rotterdam Authority and SKOR.

If you would like to receive Portscapes' newsletters, please subscribe here.

FutureLand is situated on the edge of the current Maasvlakte, in Europaweg 902 (500m from the Routiers restaurant). Free admission.

Portscapes
is commissioned by the Port of Rotterdam Authority with advice and financial support from SKOR (Foundation for Art and Public Space, Amsterdam) and is curated by Latitudes.


Jan Dibbets, '6 Hours Tide Object with Correction of Perspective' (2009), 8 min video, film still. Courtesy of the artist, Port of Rotterdam Authority and SKOR.


Film credits:

 
Jan Dibbets '6 hours tide object with correction of perspective', 1969-2009, Maasvlakte beach, Rotterdam

Camera: Fijko van Leeuwen
Montage: Rutger Hesseling
Recording: 8 February 2009
Film duration: 8 minutes

Film commissioned by the Port of Rotterdam, www.maasvlakte2.com with advice and financial support from SKOR (Foundation Art and Public Space), www.skor.nl

This project was realised as part of 'Portscapes' a series of newly commissioned art projects realised alongside the construction of Maasvlakte 2, the extension to the Port of Rotterdam. 'Portscapes' is curated by Latitudes, www.lttds.org

With thanks to Jan Vader, Jan Willem Stoof and PUMA Extension Project Organisation Maasvlakte
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Text on the film programme 'Stake in the Mud, A Hole in the Reel: Land Art’s Expanded Field, 1968–2008', Art&Co #5 (Winter 2009)

Coinciding with the conclusion of the screenings of the film programme 'A Stake in the Mud, A Hole in the Reel: Land Art’s Expanded Field, 1968–2008' last October, Latitudes was asked to write a text on the films for Art&Co, which has just been published in their Winter 09 issue num. 5 – see the pages above (click on the image to zoom in on the text).




Following is an excerpt of the original text (over 2,000 words):

"(...) Latitudes developed the film programme 'A Stake in the Mud, A Hole in the Reel: Land Art’s Expanded Field, 1968–2008' at the invitation of the Museo Tamayo Arte Contemporáneo in Mexico City. Premiering there in April 2008 as part of the Tamayo’s 'Panorámica' series, 'A Stake in the Mud...' has since toured to several venues throughout Europe within an auditorium-based screening format, presenting historical works alongside those produced in the last six years.

What were the possibilities for augmenting preordained definitions of so-called Land Art through relation with contemporary practices, and social and environmental ecologies? Though the cycle had its germination in our work on a publication – 'Land, Art: A Cultural Ecology Handbook' (2006) – the dimension of film clearly proposed additional sets of concerns. The title of the programme was drawn from the words of Robert Smithson in which he speculates on the site and film of perhaps the most renowned – and certainly most photogenic – of the works associated with Land Art, 'Spiral Jetty' (1970). It attempts to surmise the programme’s dual concern with sheer materiality and physical processes together with the lacunae of filmic representation. Where artists’ use of film or video might appear as a solution to the problem of how to represent something that would otherwise be inaccessible (an intervention in a remote area, for example) or otherwise ephemeral, it apparently creates another – what, or where, does the artwork consist of? Accordingly, what is the status of each film: informal artefact, ‘making of’ movie, documentary, autonomous fiction or something else?


(...)Accordingly, the programme enhanced several ‘Smithsonian’ dialogues across time but rarely was the magnetism openly declared or intentional. Included in part two of the programme, 'Zênite invertido/Inverted Zenith' (2005) by Brazilian artist Thiago Rocha Pitta portrayed a mesmerising vortex of water in a metal vessel which slowly diminishes in volume before a steady resurgence. The work supports a tacit mythical connection to Spiral Jetty and its own narratives of mirroring and reversal, but also to the cosmic whirlpools evoked in Edgar Allan Poe’s tale ‘A Descent into the Maelström’. A concern with remoteness, together with the powerful allure of specific sites, threaded throughout the cycle. The itinerary took in the sewers of New York City and Vienna (through works by Gordon Matta-Clark and Hans Schabus), the deserts of the US (Mario Garcia Torres or Walter De Maria), high mountain zones (Ibon Aranberri, Maria Thereza Alves), as well as the paradisiac beaches of Taveuni (Nikolaj Recke), for example. Territorial sculptural acts (Barry Flanagan or Walter de Maria, for example) were encountered, as well as displacements more legible as social or political actions (in the work by Francis Alÿs). Absurd gestures (Damián Ortega) met touristic views of natural phenomena (Nancy Holt & Smithson) while perspectival experiments (Jan Dibbets) greeted ecological remarks (Donna Conlon)."

'Mono Lake' (1968/2004) by Robert Smithson and Nancy Holt is one of the films included in the first part of the programme which we just learned was acquired in 2007 by the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia in Madrid. Here is an acquisition entry on the piece (in Spanish). 

The full article is available for download from Latitudes' writing archive here.

Further documentation such as hand programmes, press reviews, adverts, etc. here; Photodocumentation of the screenings here.


Art&Co is a bilingual Spanish/English quarterly magazine published by the Asociación Amigos de ARCO


Editorial Director: Ángela Molina
Contact: [email protected] or (+34) 917 225 102
More info
: http://www.arco.ifema.es (see 'Publications')
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